VUB-onderzoeker Nico De Leu bekroond met grote Europese prijs

Prijs voor innovatief diabetesonderzoek

VUB-onderzoeker Nico De Leu is door de European Foundation for the Study of Diabetes (EASD) bekroond met de Rising Star Award voor zijn diabetesonderzoek. In heel Europa worden maar vier laureaten aangewezen. Foto van Nico De Leu vindt u onderaan het bericht.

Nico De Leu concentreert zijn onderzoek op de mogelijke rol van bloedvaten in de context van betacel protectie, regeneratie en transplantatie. De Rising Star Award wordt jaarlijks uitgereikt aan ‘promising and innovative', onderzoekers binnen Europa die de voorbije jaren hun onderzoek in high-impact wetenschappelijke tijdschriften hebben gepubliceerd. De uitverkorenen mogen hun onderzoek presenteren op het jaarlijkse congres van de European Association for the Study of Diabetes (EASD) dat dit jaar in Berlijn zal plaatsvinden.

Steile carrière

Nico De Leu werd geboren op 25 september 1980 in Asse, België. Hij behaalde zijn doctoraal in de geneeskunde met summa cum laude aan de Vrije Universiteit Brussel in 2005. Van 2005 tot 2013 combineerde hij zijn klinische opleiding in interne geneeskunde en endocrinologie met een wetenschappelijke opleiding aan het Diabetes Research Center, ondersteund door het Onderzoeksstichting-Vlaanderen (FWO) en onder supervisie van Prof. Harry Heimberg. In 2013 promoveerde hij als endocrinoloog en zette zijn klinisch werk voort in het Universitair Ziekenhuis Brussel en het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis Aalst.

Nico is co-promotor van drie PhD-scripties en is auteur van 21 peer-reviewed onderzoeks- of klinische papers, waarvan negen als eerste of laatste auteur. Een huidige zoekopdracht op Scopus toont maar liefst 775 citaten.

Als postdoctoraal onderzoeker is Nico aangesloten bij het Beta Cell Neogenesis (BENE) lab van de Vrije Universiteit Brussel waar hij de rol van VEGF-A-signalen en het aangeboren immuunsysteem in experimentele modellen van betacel overleving, herstel en transplantatie bestudeert. Onlangs pionierde de onderzoeksgroep in het gebruik van VEGF-A mRNA-therapie bij eilandjestransplantatie.

Nico De Leu, 0477-88 68 81, [email protected]