VUB-onderzoek toont omvang uitdaging verplicht online-onderwijs door corona: 2/3de leerkrachten onervaren

VUB wil leerkrachten ondersteunen in het gebruik van nieuwe leermethoden

De internationale survey Readiness for online learning, onder leiding van VUB-professor Onderwijsinnovatie en -technologie Jo Tondeur wil de overgang bestuderen van contactonderwijs naar online onderwijs, die plaatsvond naar aanleiding van de coronavirusmaatregelen. De survey is een internationale samenwerking met de University of Wollongong, Australië en University of South-Eastern Norway en University of Oslo in Noorwegen. Uit eerste resultaten blijkt dat 60% van de leerkrachten vóór de lockdown geen ervaring hadden in online learning. Deelnemen aan het onderzoek kan via https://forms.gle/6BsuDEfA76SZyxHi8 .

Prof. Tondeur over de eerste resultaten: “Op basis van de antwoorden van 602 respondenten uit 40 landen kunnen we de eerste voorzichtige bevindingen rapporteren. De meeste van de respondenten zijn afkomstig uit hoger onderwijs (58,4%) en uit secundair onderwijs (29,4%). Een interessante bevinding is dat de 2/3de van de leraren nog geen eerdere ervaringen hadden met online learning (60.8%).”

Verder blijkt uit de eerste resultaten dat bijna 3/4de (73,8%) van de respondenten de volledige switch moeten maken naar online onderwijs. Bij de leerkrachten die eerder al online aan het werk gingen, blijkt de transitie ook makkelijker te verlopen dan voor diegene die nog geen ervaring hadden.

“Als er meer data beschikbaar zijn hopen we beter zicht te krijgen op welke factoren een invloed hebben op deze transitie naar online-onderwijs. Zo kunnen we leerkrachten beter ondersteunen. De bevraging loopt nog, dus dit is een warme oproep aan alle leerkrachten om alsnog deel te nemen. Het invullen van de bevraging duurt ongeveer 10 minuten ,” besluit Tondeur.

"So, we're all online? Readiness for online learning" https://forms.gle/6BsuDEfA76SZyxHi8

‘Online learning’ of ‘online teaching’ wordt in deze studie omschreven als onderwijs waarbij de leermaterialen, tools en diensten volledig of voor ten minste 80% via het internet beschikbaar worden gesteld. De survey richt zich op docenten van alle onderwijsniveaus, ook toekomstige leraren of trainer in opleidingscentra, enz. Er wordt gepeild naar:

1) hun ICT profiel,

2) hun percepties over online-onderwijs,

3) hun capaciteit om het sociale aspect te integreren in hun online leeromgeving

4) hun percepties ten aanzien van de ondersteuning die zij vanuit hun organisatie krijgen.

Jo Tondeur, [email protected], 0494 542 050 – @jotondeur

PE