VUB-onderzoek naar de ecologische impact van mest van planteneters

Xingzhao Sun van de onderzoeksgroep Wildness, biodiversiteit en ecosystemen onder verandering van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft de complexe ecologische interacties tussen de uitwerpselen van plantenetende zoogdieren en plantgemeenschappen onderzocht, wat nieuwe inzichten biedt in de rol van voedingsstoffen en microbiële gemeenschappen in ecosystemen.

Voor haar studie verzamelde Dr. Sun mestmonsters van vijf plantenetende zoogdieren—Europese bizon, paard, damhert, konijn en Schotse Hooglandkoe—tijdens een veldonderzoek in Nationaal Park Zuid-Kennemerland in Nederland begin 2020. Deze monsters werden vervolgens in het laboratorium geanalyseerd op nutriëntengehalte, zoals koolstof, stikstof en fosfor, evenals op de samenstelling van microbiële gemeenschappen. Het onderzoek omvatte ook kas- en tuinexperimenten om uit te zoeken hoe verschillende plantensoorten reageerden op de diverse mestsoorten.

"Een van onze belangrijkste bevindingen is dat de kwaliteit van mest aanzienlijk verschilt tussen verschillende diersoorten," legt Dr. Sun uit. “Factoren zoals lichaamsgrootte, type spijsverteringssysteem en dieet dragen allemaal bij aan deze verschillen. Zo is konijnenmest bijzonder rijk aan stikstof en heeft het een unieke microbiële samenstelling in vergelijking met andere soorten. Konijnen hebben een uniek spijsverteringsproces waarbij ze aan coprofagie doen: ze eten hun mest opnieuw op om de opname van voedingsstoffen te maximaliseren. Het hoge stikstofgehalte in hun mest blijkt bijzonder gunstig te zijn voor grassoorten in plantgemeenschappen.”

Xingzhao Sun:
Xingzhao Sun: "Konijnenmest is bijzonder gunstig voor grassoorten in plantgemeenschappen" Foto © Mary Gillham Archive Project

Dr. Sun benadrukt echter dat geen enkel type mest universeel "het beste" kan worden genoemd voor alle planten: "De impact van mest op plantgemeenschappen hangt af van verschillende factoren, waaronder soortspecifieke plant-microbe symbiotische relaties en de specifieke voedingsbehoeften van verschillende planten. Zo profiteerden peulvruchten, bekend om hun stikstofbindend vermogen, meer van mest met een lagere stikstof-fosforverhouding, zoals die van Europese bizons of paarden. De studie bevordert niet alleen ons begrip van de ecologische rol van herbivoren, maar benadrukt ook de complexiteit van hun bijdrage aan de nutriëntenkringloop in terrestrische ecosystemen via mestafzetting."

Referentie:

Sun, X., Sitters, J., Ruytinx, J., Wassen, M. J., & Olde Venterink, H. (2024). Microbial community composition in the dung of five sympatric European herbivore species. Ecology and Evolution, 14, e11071. https://doi.org/10.1002/ece3.11071

Contact:

Xingzhao Sun: email xingzhao.sun@vub.ac.be, tel.+32 0494082100 (ENG, MAN)

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie