VUB-onderzoek: Falende software vaak belangrijkste hindernis voor “digitale apotheker”

Technische problemen hebben invloed op gebruikservaring en toepassing door apothekers

In 2014 werd in België het elektronische voorschrift ingevoerd voor het grote publiek, waardoor artsen niet langer enkel op papier maar ook digitaal medicatie kunnen voorschrijven aan patiënten. Sinds dit jaar zijn ze zelfs verplicht dat te doen. Dat heeft ook grote gevolgen voor apothekers, die hierdoor moeten overschakelen op digitale verwerkingssoftware. VUB-onderzoeker Sven Van Laere onderzocht daarom hoe zij die ommezwaai ervaren en in welke mate ze elektronische voorschriften ook effectief digitaal verwerken. Wat blijkt? Hoewel apothekers voorstander zijn van de elektronische voorschriften, blijven ze deze toch geregeld als papieren voorschrift verwerken en dat vooral omwille van aanhoudende softwareproblemen. Dit onderzoek werd recent gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften “International Journal of Medical Informatics” en “Journal of Medical Systems”.

Op het Belgische elektronisch voorschrift, ofwel BEV, staat telkens een unieke barcode die de apothekers moeten scannen in een softwareprogramma dat speciaal voor hen werd ontwikkeld. Dit laat hen dan toe om het voorschrift op te vragen en benodigde medicatie aan de patiënt te verstrekken.

Voor de studie, die Van Laere voerde onder toezicht van VUB-professoren Pieter Cornu en Ronald Buyl, werden 246 Belgische apothekers bevraagd. Daaruit blijkt dat apothekers in het algemeen tevreden zijn met het systeem, dat ze een gemiddelde score geven 6,5/10. Franstaligen scoorden het met 6,81/10 gemiddeld significant hoger dan hun Nederlandstalige collega’s. Het tevredenheidsniveau wordt vooral bepaald door de software die ze moeten gebruiken om het voorschrift in te lezen en de beschikbaarheid van voorschriften door gebruik te maken van de nationale e-health systemen.

Verder analyseerde de onderzoeker de verwerking van 10.000 voorschriften uit 2018. Dat wees uit dat ongeveer de helft of 4.961 van de voorschriften elektronisch werden voorgeschreven. Hiervan werden dan 226 voorschriften, ofwel een kleine 5 procent, behandeld als zijnde papieren voorschriften. Dat gebeurde voornamelijk omdat de apotheker bewust verkoos om het voorschrift niet digitaal te verwerken of door fouten in de apothekerssoftware waardoor digitaal opvragen niet mogelijk was.

“Het periodiek falen van eHealth-systemen in België maakt dat apothekers genoodzaakt zijn over te schakelen naar het papier. Mogelijke gebruikersfouten van apothekers wanneer ze een voorschrift wensen digitaal af te leveren of mogelijks implementatiefouten in de software zorgen voor ongewenste, soms herhaaldelijke, interacties die een succesvolle aflevering van de medicijnen onmogelijk maakt. Aangezien onze gezondheidszorg alsmaar verder digitaliseert - het verplichte gebruik van het elektronische voorschrift is maar een van de vele voorbeelden van e-health vandaag - maakt het meer dan ooit nodig dat artsen, apothekers, software-ontwikkelaars en overheden samen verder werken aan oplossingen voor deze problemen. Alleen zo kan het systeem succesvol geïmplementeerd worden en kunnen we evolueren naar de ‘apotheek van de toekomst’”, besluit Van Laere.

Voor meer informatie, kan u contact opnemen met:

Sven Van Laere

+32 (0)476 60 48 49

De publicatie in International Journal of Medical Informatics is beschikbaar op https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2019.104069

GF
Sicco Wittermans