VUB ondertekent samen met andere Eutopia universiteiten de Stick to Science-campagne

Oproep tot open samenwerking op vlak van onderzoek en innovatie tussen de Europese Unie, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk

Vandaag start de online “Stick to Science”-handtekeningencampagne. De campagne werd opgezet door de Europese onderzoeksgemeenschap en roept op tot een open samenwerking tussen de verschillende actoren die actief zijn op vlak van onderzoek en innovatie binnen Europa. De Europese Universiteit Eutopia, waarvan de VUB deel uitmaakt, pleit mee voor een open en inclusieve Europese onderzoeksruimte die geen grenzen kent en zet daarom haar schouders onder de campagne. Het initiatief kwam tot stand als antwoord op de trage uitvoering van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Die overeenkomst wordt opgehouden door politieke belemmeringen die niets met wetenschap te maken hebben.

“Bij de VUB staat samenwerking centraal. Wij zijn van mening dat wetenschap geen grenzen kent en dat Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk een essentieel onderdeel vormen van de Europese onderzoeksruimte. Politieke geschillen mogen wetenschappelijke bijdragen hieraan niet belemmeren. Het is in ieders belang dat onze universiteiten praktijken delen op gebied van wetenschappelijk onderzoek, enkel op die manier kunnen we samen aan de toekomst bouwen.” , zegt VUB-rector Caroline Pauwels.

De ondertekenaars van de campagne vragen de Europese raad, het Europees Parlement, de Commissie, de lidstaten van de Europese Unie en de regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland te erkennen dat wetenschappelijke vooruitgang op gebied van onderzoek en innovatie best bereikt wordt door samen te werken over de geografische grenzen heen. Men dringt er dan ook op aan dat de EU, het VK en Zwitserland snel een associatieovereenkomst sluiten zodat men hun krachten kan bundelen en zo wetenschappelijk en financieel kan bijdragen aan Europees onderzoek.

Niet enkel universiteiten kunnen de campagne steunen. Ook organisatie en individuele voorstaanders van open wetenschappelijk onderzoek kunnen een online handtekening plaatsen. Zo kan men bijdragen aan een open en inclusieve Europe ruimte gedreven door academische topkwaliteit.

Campagne steunen als organisatie: Sign Institution – Stick to Science (stick-to-science.eu)

Campagne steunen als individu: Sign first signatories – Stick to Science (stick-to-science.eu)

Meer info: Pre Page – Stick to Science (stick-to-science.eu)

Lies Feron