VUB ondersteunt Molenbeek in ambitie om Europese Culturele Hoofdstad 2030 te worden

Molenbeek zet kunst en cultuur in als hefboom voor groot sociaal en urbanistisch project

Van 17 tot en met 20 april 2024 vindt de Molenbeek for Brussels 2030 (MB2030) Spring Assembly plaats. Tijdens die vier dagen nodigt de organisatie samen met zijn partners, waaronder de Vrije Universiteit Brussel (VUB), burgers, academici en internationale experten uit om de stad klaar te stomen om Europese Culturele Hoofdstad van 2030 te worden. Het doel van de vierdaagse is elkaar inspireren en processen van collaboratief stadsmaken verder te zetten na twee edities van de Summer Assembly. Het evenement biedt voorts een platform voor Molenbeek for Brussels 2030 om zijn voortgang richting de kandidaatstelling voor Europese Culturele Hoofdstad 2030 te presenteren.

De deadline voor de officiële indiening van de kandidatuur voor Europese Culturele Hoofdstad 2030 nadert snel. Op 2 september 2024 moet Molenbeek for Brussels 2030 zijn aanvraag indienen bij de Europese jury. Tijdens de Spring Assembly geeft de organisatie onder andere toelichting over wat er al bereikt is en hoe de burgers kunnen bijdragen aan een democratischer, groener, inclusiever en zorgzamer Molenbeek en Brussel, met cultuur in het hart. Samen met lokale en internationale experten leggen we de laatste hand aan de kandidatuur.

“We geloven sterk in de kracht van gemeenschapsgedreven initiatieven en willen alle burgers van Molenbeek en Brussel betrekken bij onze ambitie om in 2030 Europese Culturele Hoofdstad te worden”, aldus Mouna Achhab (medewerker MB2030 en VUB-alumna). “Daarom geven we de burgers een centrale rol om mee te schrijven aan ons verhaal, waarbij ze hun ervaringen en ambities met ons kunnen delen. Ons ultieme doel is dat Molenbeek het Europese centrale punt wordt voor intercultureel en meertalig samenleven”.

Om dat doel te realiseren, rekent MB2030 op de steun van zijn partners die dezelfde waarden in het vaandel dragen. De Université Libre de Bruxelles (ULB), Brussels Studies Institute Brussels academy, het Brussels Kunstenoverleg (RAB/BKO) en de VUB zijn medetrekkers van dit project. Zo neemt VUB-rector Jan Danckaert op 17 april, tijdens het startschot van de Spring Assembly, het woord over waarom de VUB wil dat Molenbeek de culturele hoofdstad van Europa wordt in 2030.

Als rector van de Vrije Universiteit Brussel hecht ik veel belang aan wetenschappelijke vrijheid, impact op de samenleving en duurzaamheid”, vertelt Jan Danckaert. “Ik vind het belangrijk om de positie van de VUB als urban engaged university verder te versterken en de VUB blijvend te verbinden met de Brusselse grootstedelijke omgeving die steeds diverser wordt. We leven in een wereld in transitie, met de klimaatverandering, de geopolitieke spanningen en de digitale revolutie. Om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken, heeft Europa nood aan een nieuwe renaissance: een periode waarin nieuwsgierigheid, openheid en verbondenheid de leidraad vormen.”

Het volledige programma van Molenbeek for Brussels 2030 Spring Assembly 2024 is hier te raadplegen.

Story image

Programma

17 april 2024: Waarom willen we dat Molenbeek de culturele hoofdstad van Europa wordt in 2030?

• 15u00 – 19u00
  • Sprekers Fatima Zibouh (Molenbeek for Brussels 2030), Jan Goossens (Molenbeek for Brussels 2030), Anemie Schaus (rector ULB) en Jan Danckaert (rector VUB)
  • Kasteel Karreveld, Jean de la Hoeselaan 3, Molenbeek

Maya Galle