VUB-masterstudenten ontwikkelen wijnkoeler op basis van artificiële intelligentie

Op 18 mei presenteren de studenten hun resultaten op AI Experience Centre

Hoe weet men op welke exacte temperatuur een fles rode of witte wijn gedronken moet worden? En hoe verzekeren we dat deze temperatuur behouden kan worden tijdens het drinken? Dit is het probleem dat de masterstudenten van de richting “Computerwetenschappen: Artificiële Intelligentie” aan de Vrije Universiteit Brussel hebben opgelost in samenwerking met QelviQ. Samen met deze startup ontwikkelden de studenten een algoritme dat het label van een fles wijn kan detecteren, alle relevante informatie over deze wijn kan verzamelen, en van deze data gebruik kan maken om de optimale temperatuur voor deze wijn te bepalen. QelviQ is een geconnecteerde wijnkoeler die de wijn kan opwarmen of afkoelen naar de door AI bepaalde temperatuur.

Elk academiejaar krijgen de masterstudenten een nieuwe opdracht. Zes maanden lang werken ze nauw samen met een industriële partner om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Deze samenwerking heeft meerdere voordelen voor zowel studenten als bedrijven.

Studenten komen via deze unieke opdrachten in contact met concrete projecten in de industrie. Zo krijgen ze de mogelijkheid om hun technische kennis toe te passen in de praktijk. Ook worden hun vaardigheden zoals communicatie, organisatie, en project management aangescherpt in een realistische omgeving. Bedrijven kunnen gebruikmaken van de know-how van de studenten, en samenwerken met de volgende generatie talent in computerwetenschappen en AI. Via deze projecten bouwen we een brug tussen de academische wereld en de industrie, wat een win-win is voor beide partijen.

Op 18 mei, van 16 tot 19 uur, zullen de masterstudenten hun resultaten presenteren in het AI Experience Centre. Deze locatie is een ruimte waar er innovatieve demonstraties omtrent AI en robotica gegeven worden. Deze unieke en inspirerende locatie in Brussel dient als een plek om samenwerkingen tot stand te brengen tussen instituten, industrieën, en overheden.

Voor meer informatie:

Promotor: