VUB leidt experten in wielermanagement op

2e editie ‘Expert Class in Cycling Management’ gaat van start

Brussel, 12 januari 2023 - De 2de editie van de ‘Expert Class in Cycling Management’ aan de Vrije Universiteit Brussel gaat van start. De opleiding bestaat uit een reeks van 12 seminaries - telkens op donderdag van 14 tot 21 u - en een meerdaagse studiereis. De universitair ondersteunde opleiding is uniek voor de Lage Landen en heeft tot doel de wielerindustrie verder te professionaliseren.

De opleiding geeft deelnemers de kans om zich bij te scholen of te herscholen tot expert in wielermanagement. De seminaries overschouwen het hedendaagse wielrennen vanuit verschillende bedrijfseconomische invalshoeken. Daarbij komen onder andere de juridische omkadering van koersen, wielermanagement, wielereconomie, ondernemerschap, marketing, projectmanagement, en zelfs ‘artificiële Intelligentie in en voor de koers’ aan bod. Voorts is er een exclusieve casestudie over de Brussels Universities Cyclocross, de praktijkbijdrage van de VUB aan de X2O Badkamers Trofee. De 5e editie van de VUB- en ULB-campuscross vindt plaats op zondag 19 februari 2023.

In juni trekken de deelnemers op (facultatieve) driedaagse studiereis naar Zwitserland voor een bezoek aan de UCI (Union Cycliste Internationale) en het IOC (International Olympic Committee). Ter plaatse bieden alumni van de opleidingen ook unieke gastlessen en netwerkmogelijkheden aan.

De Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie van de VUB en Sportcareers ontvangen veertien deelnemers voor de ‘Expert Class in Cycling Management'. Het startschot wordt donderdag 12 januari gegeven, om 14 u. Bij het succesvol beëindigen van de opleiding ontvangen deelnemers een getuigschrift 'Expert Class in Cycling Management'.

Brussels Universities Cyclocross (2020)

Over de seminariereeks

• Waar : Frame21, Corporate Village Diegem, Da Vincilaan 2, 1935 Zaventem
  • Wanneer: reeks van 12 seminaries, gespreid van januari t.e.m. juni 2023, telkens op een donderdag van 14 tot 21 u. Eerste sessie op donderdag 12 januari 2023, 14 u. (data: 12 januari, 26 januari, 9 februari, 23 februari, 9 maart, 23 maart, 27 april, 11 mei, 1 juni, 15 juni en 29 juni). Studiereis in juni (datum nog niet gekend).
  • Voor wie: iedereen geïnteresseerd in wielrennen. Wil je ook deelnemen? Plaatsen zijn beperkt. Stuur je cv en motivatiebrief naar [email protected]
  • Meer info: https://www.expertclasscycling.be/

Contact

Programmadirecteur is Jos Verschueren van de VUB. Hij werkt hiervoor samen met Tom Daniels, coördinator van de Expert Class, zaakvoerder van Sportcareers en alumnus PG SPORT. Het eventluik van de opleiding wordt gecoördineerd door Laura Lietaert, alumna PG SPORT.

• Jos Verschueren : 0477/39 12 32
  • Tom Daniels : 0499/22 16 58