VUB lanceert virtueel slotevenement Circular Economy Challenge

Online stemmen voor beste circulaire economie project in Brussel

De Leerstoel Sociaal Ondernemerschap van de Vrije Universiteit Brussel lanceerde samen met financieringspartners Close the Gap, BNP Paribas Fortis en Euroclear in november 2019 de Circular Economy Challenge, om krachtige circulaire economieoplossingen te vinden voor sociale- en milieuproblemen in Brussel. Studenten en ondernemers, beleidmakers en gewone burgers, iedereen werd aangemoedigd om ideeën te ontwikkelen. Uiteindelijk werden 16 ideeën geselecteerd. Op het slotevenement van 4 tot 10 mei 2020 kan iedereen online op één van de projecten stemmen. Op 11 mei wordt de uiteindelijke winnaar van de Circular Economy Challenge bekend gemaakt. Alle deelnemers worden nadien verder ondersteund met coaching en netwerking zodat ze hun initiatieven kunnen omzetten en Brussel zo duurzamer maken.

Professor Nikolay Dentchev, leerstoelhouder Sociaal Ondernemerschap  legt uit wat de bedoeling van de Circular Economy Challenge is: “Onze planeet vecht met tal van duurzaamheidsproblemen, zoals klimaatverandering, waterschaarste en luchtvervuiling. Gelukkig zijn mensen ook heel creatief en ontwikkelen ideeën om deze problemen op te lossen. Ruth Vanderfaeillie, bijvoorbeeld, is een VUB-studente en de oprichtster van Real Brides (www.realbrides.org). Ze verzamelt oude trouwjurken, geeft ze een tweede leven en ondersteunt met 60% van haar omzet verschillende goede doelen. Dit is een prachtig voorbeeld van circulaire economie, voetafdrukreductie en bewustwording van goede doelen.”

De Circular Economy Challenge werd gelanceerd op 26 november 2019 op de Social Entrepreneurship Fair van de VUB, waaraan meer dan 600 mensen deelnamen. Na individuele ontmoetingen op de VUB vond er begin maart 2020 een Design Thinking Bootcamp bij DigitYser plaats. Tijdens het bootcamp in maart werden de deelnemers verdeeld in subteams (verantwoordelijk financieren, mobiliteit, water, afval, armoede en verantwoorde consumptie) om een prototype te ontwerpen. Uiteindelijk werden 16 projecten geselecteerd. Het slotevent met bekendmaking van de verschillende projecten was voorzien op 2 april 2020, maar kon niet doorgaan wegens de coronaviruscrisis.

Online slotevenement

Het slotevenement gaat nu online door. De ideeën van de Challenge zullen op 4 mei 2020 hier worden geplaatst: https://www.vubsocialentrepreneurship.com/votingchallenge. De mensen kunnen tot 10 mei stemmen op hun favoriet.

Contact:

Nikolay A. Dentchev

Chair of Social Entrepreneurship (Close the Gap, Euroclear, BNP Paribas Fortis)

Faculty of Economic & Social Sciences and Solvay Business School

+32 (0)477 91 71 21