VUB lanceert leerstoel met Alex Agnew

Stand-upcomedian steunt kankeronderzoek aan Vrije Universiteit Brussel met 100 000 euro

Maandag 2 oktober 2023 – De Vrije Universiteit Brussel (VUB) lanceert op 9 oktober een nieuwe leerstoel op naam van Alex Agnew. Met zijn theatertournee Wake Me Up When It’s Over haalde de stand-upcomedian 100.000 euro op voor het VUB Yamina Krossa Fonds voor borstkankeronderzoek. Dat bedrag stelt Prof. Dr. Ir. Damya Laoui en haar team in staat om twee jaar lang fundamenteel onderzoek te voeren naar een therapie tegen kankerherval en uitzaaiingen. Agnew krijgt de leerstoel op eigen naam als erkenning voor zijn bijdrage.

Alex Agnew ontmoette fondsoprichtster Yamina Krossa en VUB-VIB professor Damya Laoui tijdens de opnames van zijn podcast Welcome To The AA. Het onderwerp lag hem al nauw aan het hart omdat ook de vrouw van zijn podcast-kompaan Andries Beckers met borstkanker te maken had gekregen. Het enthousiasme van Yamina inspireerde hem om nog meer te doen: van elk verkocht ticket voor zijn theatertournee Wake Me Up When It’s Over zou hij een euro schenken aan het VUB Yamina Krossa Fonds. Anderhalf jaar later staat de teller op 100.000 euro steun voor kankeronderzoek.

“Ik heb al veel geluk gehad in mijn leven. Het was dus tijd om iets terug te doen." zegt mecenas Alex Agnew. "Damya en Yamina zijn twee topvrouwen die ik met plezier steun in hun droom om borstkanker de wereld uit te helpen.”

Programma voorstelling leerstoel Alex Agnew x Yamina Krossa Fonds voor borstkankeronderzoek op maandag 9 oktober 2023

• 16u30: onthaal
  • 17u: start programma
  • 17u05: videoboodschap van de rector
  • 17u10: toespraak door vicerector Innovatie & Valorisatie Hugo Thienpont
  • 17u15: interview met fondsoprichtster Yamina Krossa en mecenas Alex Agnew
  • 17u35: presentatie kankeronderzoek door prof. dr. ir. Damya Laoui en dr. Elly Marcq
  • 17u55: Q&A
  • 18u05: ceremoniële ondertekening van de leerstoel
  • 18u10: receptie

VUB Main Campus Etterbeek
​U-Residence
​Toegang 9 op de Generaal Jacqueslaan, 1050 Elsene

Wens je een interview of kom je graag langs?

• Rondleidingen in het labo op de VUB-campus, reportage, live interview met Yamina Krossa en Damya Laoui
    • Mogelijk op 6 oktober. Gelieve hiervoor contact op te nemen met Damya Laoui of Yamina Krossa.
  • Interview met Yamina Krossa, Damya Laoui en Alex Agnew
    • Mogelijk op 9 oktober tussen 15u en 16u30. Gelieve hiervoor contact op te nemen met de woordvoerder (nathalie.vlaemynck@vub.be).

Over VUB Foundation

De VUB Foundation beheert het Yamina Krossa Fonds en werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties, instellingen en particulieren. Dat doet ze binnen het kader van de dienst TechTransfer van het vicerectoraat Innovatie en Valorisatie. Het beleid van de VUB Foundation steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Iedereen bijdrage steunt onderwijs, onderzoek, innovatie of het patrimonium van de VUB. De kennis en inzichten die daaruit ontstaan, vloeien terug naar de samenleving.

Yamina Krossa Fonds

VUB Foundation