VUB lanceert kinderuniversiteit om drempel naar hogere studies en STEM opleidingen te verlagen

Meer dan 100 lagere schoolkinderen voor een dag universiteitsstudent

De Vrije Universiteit Brussel start vandaag met de eerste editie van VUB Kinderuniversiteit. De actie kadert onder meer in het Vlaams STEM-actieplan van de Vlaamse Regering om kinderen op zeer vroege leeftijd in contact te brengen met wetenschap. Dit en volgende schooljaar organiseert de VUB-workshops voor jonge Brusselse schoolkinderen van de derde graad. De VUB legt de klemtoon op Brusselse kinderen omdat zij bij uitstek de VUB-studenten van morgen zijn. De uitdaging is echter groter. Brusselse kinderen maken immers meer kans om zonder diploma secundair onderwijs de schoolbanken te verlaten. Daarom wil de VUB haar toekomstige studenten op jonge leeftijd ondersteunen en motiveren in hun onderwijstraject. Hierbij geeft ze bij de inschrijvingen voorrang aan GOK-scholen (Gelijke Onderwijs Kansen).

Met dit project willen we jonge kinderen enthousiast maken voor wetenschap en hoger onderwijs in het algemeen. Onderzoek toont immers aan dat kinderen zich op die leeftijd al een, vaak stereotiep, negatief beeld vormen over wetenschap en technologie. Maar tegelijk zijn jonge kinderen erg nieuwsgierig. Net deze eigenschap is van groot belang voor wetenschap en technologie. Daarom willen we met de Kinderuniversiteit actief inspelen op de nieuwsgierigheid van kinderen,” aldus Sarah Leuridan projectcoördinator van de Vrije Universiteit Brussel.

Kinderen op zeer jonge leeftijd motiveren voor een hogere opleiding is geen overbodige luxe. Dit is vooral het geval voor een STEM-gerichte studie- en carrièrekeuze. Er is immers een grote vraag aan werknemers met een STEM-profiel. Het tekort hieraan staat in schril contrast met de jeugdwerkloosheidgraad van 39,5% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die aanzienlijk hoger is dan het Belgisch gemiddelde van 23,2% (cijfers van het Brussels Informatie- en Onderzoekscentrum, 2014). Meer jongeren aanzetten om voor een STEM-richting te kiezen vergroot later aanzienlijk hun kansen op werk.

Lagere schoolleerkrachten hebben echter weinig affiniteit met STEM en in de scholen is er vaak weinig aandacht voor kindvriendelijke informatica of wetenschap. De VUB zal daarom leerkrachten lager onderwijs uit het Brusselse ondersteunen in het warm maken van kinderen voor wetenschap.

De Kinderuniversiteit is het startpunt voor een actief netwerk met Brusselse lagere scholen waarbij de leerkrachten samen met de kinderen deelnemen aan diverse workshops over wetenschap en onderzoek. Hiervoor mobiliseert en leidt de VUB doctoraatsstudenten op om de workshops te geven.

Onze doctorandi zijn bij uitstek ambassadeurs en coaches voor schoolkinderen. Zij zullen met enthousiasme over hun vakgebied communiceren. Hierdoor zijn ze een rolmodel voor de kinderen en een bron van inspiratie voor de lagere schoolleerkrachten”, zegt Sarah Leuridan.

Met dit initiatief is de VUB niet toe aan zijn proefstuk. Het Expertisecentrum Wetenschapscommunicatie Brussel lanceerde eerder al projecten zoals als RoboCup Junior, Hoogvliegers, Technogrieten en Fablab Junior om kinderen enthousiaster te maken voor wetenschap. Hiermee bereikte de Vrije Universiteit Brussel intussen duizenden jongeren. Met de jaarlijkse Kinderuniversiteit krijgt het motiveren van jongeren voor STEM een duurzaam kader.

Sarah Janssens Redactiechef, Vrije Universiteit Brussel
Sarah Leuridan Project coördinator Kinderuniversiteit, Vrije Universiteit Brussel
Sarah Janssens Redactiechef, Vrije Universiteit Brussel