VUB lanceert kindercampus Theodoor in Jette en opent tijdelijke locatie voor kinderdagverblijf

Donderdag 16 mei - 15u - Brussels Health Campus - Jette

Op donderdag 16 mei wordt het startschot gegeven voor kindercampus Theodoor, een bredeschoolproject met kinderdagverblijf en tal van andere voorzieningen op de Brussels Health Campus van de Vrije Universiteit Brussel in Jette. De kindercampus komt tegemoet aan de grote nood aan school- en kinderopvangplaatsen in grootstad Brussel. Intussen heeft het kinderdagverblijf een gloednieuwe tijdelijke locatie in gebruik genomen. Het oude gebouw moet immers plaats ruimen voor kindercampus Theodoor, waarvoor de werken binnenkort starten.

14u45          Ontvangst aan de ingang van de faculteit Geneeskunde & Farmacie

15u              Verwelkoming door rector Caroline Pauwels

15u10          Presentatie nieuwbouwproject Theodoor door architectenbureau Cuypers&Q

15u20          Sofagesprek met Brusselse ministers Guy Vanhengel en Bianca Debaets en Vlaamse ministers Sven Gatz en Jo Vandeurzen

15u40          Inhuldiging gedenkplaat en opening tijdelijke locatie kinderdagverblijf door ministers en kindjes

16u              Rondleiding en receptie

Bijkomende plaatsen voor kinderopvang én voor Nederlandstalig onderwijs op universiteitscampus Jette

Kindercampus Theodoor is een geïntegreerd bredeschoolgebouw waarin verschillende kind- en gezinsgerichte functies samen zullen huizen en elkaars werking versterken. Het omvat een kleuter- en lagere school, een kinderdagverblijf met consultatiebureau van Kind & Gezin, een huis van het Kind, consultatieruimtes voor CAW én lokalen voor de scouts. De verschillende functies leven samen in het gebouw, delen sommige ruimtes maar hebben toch elk een eigen, duidelijk zichtbare ingang.

Tegen 2021 komen in het gebouw 119 kinderopvangplaatsen en 240 kleuters en lagere schoolkinderen nemen er hun intrek. Tijdens de weekends zullen 80 scouts er hun activiteiten organiseren.  In het sterk groeiende en verjongende hoofdstedelijk gewest is de nood aan school- en kinderopvangplaatsen bijzonder groot. De kindercampus komt hieraan tegemoet.

Het project Theodoor op een van de universiteitscampussen past perfect binnen de weKonekt.Brussels-visie waar de VUB voor staat: een universiteit voor, met en in de stad.

Van tijdelijke locatie kinderdagverblijf naar academische invulling

Het kinderdagverblijf Jette van de VUB is sinds 6 mei 2019 verhuisd naar een nieuwe tijdelijke locatie bovenop het bibliotheekgebouw van de faculteit Geneeskunde en Farmacie en wordt op 16 mei eveneens plechtig geopend. De nieuwe tijdelijke locatie bevat lichte, eigentijdse en aantrekkelijke ruimtes voor negen kindgroepen (vier voor baby’s en vijf voor peuters) en het consultatiebureau van Kind&Gezin.

Van zodra het Theodoorcomplex klaar is, verhuist het kinderdagverblijf naar de kindercampus. De VUB en het UZ Brussel zillen de vrijgekomen ruimtes dan gebruiken voor academische (onderzoeks)activiteiten.

Brusselse en Vlaamse overheden, VUB en UZ slaan de handen in elkaar voor de financiering

Project Theodoor zal in totaal 13,5 miljoen euro kosten. Een groot deel daarvan zijn overheidsbijdragen afkomstig van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (vertegen-woordigd door minister Vanhengel en staatssecretaris Debaets). Ook de Vlaamse Regering (Vlaams minister Gatz bevoegd voor Brussel en Vlaams minister Vandeurzen bevoegd voor welzijn en gezin) geeft een aanzienlijke ondersteuning. VUB, UZ en GO! brengen de resterende budgetten samen om project Theodoor te realiseren.

Een voorbeeldig gebouw vlakbij het Laarbeekbos

Het energieneutrale gebouw met 5000 m2 vloeroppervlakte, dat uit twee volumes op een sokkel bestaat en ontworpen werd door bureau Cuypers&Q, is mooi ingeplant in de groene omgeving vlakbij de rand van het Laarbeekbos.

Het project is zowel architecturaal als stedenbouwkundig relevant en geeft antwoord op sociale, milieu- en circulaire uitdagingen die zich stellen in Brussel en de samenleving. Om die redenen werd project Theodoortje door Be.exemplary van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest uitgeroepen als één van de zeven laureaten van de projectoproep 2017 inzake voorbeeldgebouwen in Brussel.

Praktisch

Wenst u de lancering bij te wonen? Neem contact op met [email protected].

Donderdag 16 mei – 15 uur (ontvangst vanaf 14u45)

Gebouw A - Brussels Health Campus - Laarbeeklaan, 103 - 1090 Jette

Bereikbaar via ingang 3 van de campus: zie campusplan.

Maak gebruik van het openbaar vervoer, parkeermogelijkheid (betalend) op P3 van het UZ of de parking van de faculteit.

Peter Van Rompaey Senior Advisor Corporate Communication, Vrije Universiteit Brussel