VUB lanceert gloednieuw instellingsbreed vak voor alle studenten over duurzaamheid

Cursus biedt ruim, interdisciplinair inzicht in complex onderwerp

Vanaf dit academiejaar kunnen alle bachelorstudenten van de Vrije Universiteit Brussel voor het eerst het keuzevak “Interdisciplinary Course on Sustainability” volgen. Deze nieuwe Engelstalige cursus behandelt duurzaamheid vanuit verschillende disciplines en komt er na het succesvolle tweedaagse klimaatbootcamp van eerder dit jaar. Initiatiefneemster prof. Cathy Macharis (VUB) wil jongeren zo via theorie en praktijk de nodige kennis en tools aanreiken om duurzame verandering te realiseren.

De lessen bestaan uit een reeks lezingen van academische experts, waaronder VUB-professoren , ondernemers en beleidsmakers en dat over verschillende facetten en thema’s binnen duurzaamheid. Onder meer klimaat(verandering), productie, mobiliteit, energie, beleid, ondernemen, samenleving en gezondheid komen aan bod. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan verschillende modellen voor duurzame verandering.

De interdisciplinaire focus die verdergaat dan enkel milieuthema’s is een bewuste keuze, licht vaktitularis prof. Macharis toe: “Duurzaamheid omvat veel verschillende aspecten. Vandaar dat er binnen het vak ‘Interdisciplinary Course on Sustainability’ experten uit verscheidene domeinen langskomen om hun kennis met onze studenten te delen. Voor de complexe problemen waar onze maatschappij voor staat, is het trouwens ook nodig om over de grenzen van vakgebieden heen samen te werken aan oplossingen.”

Het veld in sturen

Bovendien zullen de studenten in opdracht van een bedrijf, non-profitorganisatie en beleidsagentschap een oplossing zoeken voor een duurzaamheidsuitdaging waar zij mee worden geconfronteerd. De VUB werkt hiervoor samen met partners in en rond Brussel.

“Onze studenten van vandaag zijn de change-makers van morgen. Met deze bedrijfsopdracht willen we hen al eens laten proeven van wat er zich vandaag in onze samenleving afspeelt. Ons uiteindelijke doel is actief, duurzaam burgerschap aanmoedigen en studenten zelf eigenzinnige oplossingen laten bedenken. Zo willen we de missie van de VUB en haar visie op onderwijs concretiseren”  besluiten dr. Waldo Galle.

Meer info

Prof. Dr. Cathy Macharis
Head of Research group MOBI - Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre