VUB lanceert actie #VerzorgDeVerzorgers om zorgmedewerkers in het UZ Brussel te ondersteunen

“Achter mondmaskers, veiligheidsbrillen en beschermende overalls werken heel wat mensen de klok rond om patiënten te verzorgen."

VUB-rector Caroline Pauwels wil met de campagne #VerzorgDeVerzorgers aandacht voor het afvlakken van de curve van de psychische druk op de zorgmedewerkers van het UZ Brussel. Zij leveren een strijd in de frontlinie tegen Covid-19. De artsen, verpleegkundigen, ambulanciers, schoonmakers en logistieke medewerkers worstelen met vermoeidheid, stress en de angst om zelf ziek te worden en daardoor uit te vallen. Daarom lanceert de VUB Foundation de actie #VerzorgDeVerzorgers om fondsen te werven voor het welzijn van het team van haar universitair ziekenhuis.

Met de opgehaalde fondsen worden psychotherapeuten ingeschakeld voor de psychologische ondersteuning van de zorgmedewerkers in het UZ Brussel. Er wordt geïnvesteerd in een aparte ontspanningsruimte waar artsen en verpleegkundigen kunnen bekomen van alle druk en emoties.

Achter mondmaskers, veiligheidsbrillen en beschermende overalls werken heel wat mensen de klok rond om patiënten te verzorgen. Dag en nacht geven ze het beste van zichzelf voor anderen. Mét resultaat. Maar ook met een persoonlijke kost. Daarom is het broodnodig dat er ook zorg gedragen wordt voor onze zorgverleners. Zij zijn immers de achilleshiel van deze crisis. Vandaar de actie #VerzorgDeVerzorgers,” aldus Caroline Pauwels, rector van de VUB.

De druk op de zorgmedewerkers beperkt zich niet tot hun operationele activiteiten, maar geldt ook voor hun academische missie. De medici van het UZ Brussel en de wetenschappers van de VUB voeren samen onderzoek naar de bestrijding van het covid-19-virus. Zij werken keihard aan medische beeldvorming, diagnostiek en de bouw van zelfgemaakte respiratoren. Ook hier dringt de tijd en is de nood hoog.

“Dat de VUB Foundation deze uitzonderlijke campagne lanceert voor het UZ Brussel toont aan dat de VUB zowel de onderzoekers als het verzorgend personeel steunt. Solidariteit is wat ons leidt”, aldus Isabelle Marneffe, directeur van de fondsenwervende dienst van de VUB.

VUB Foundation

De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties en particulieren. Het beleid van de fondsenwervende dienst van de VUB steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug.

Meer informatie over de actie #VerzorgDeVerzorgers : www.vub.be/verzorgdeverzorgers