VUB laat kinderen kennis maken met wetenschap tijdens I Love Science Festival

Vandaag vindt de scholendag van de vijfde editie van het I Love Science Festival plaats. Verschillende groepen schoolgaande kinderen trekken naar Brussel om zich onder te dompelen in meer dan 60 verschillende wetenschapsstanden. Ook de Vrije Universiteit Brussel neemt aan het festival deel. Ze vindt het belangrijk om kinderen, met het oog op de toekomst, op een speelse manier met probleemoplossend denken en wetenschap kennis te laten maken.

De Vrije Universiteit Brussel ziet kinderen als onze toekomstige leiders die naar oplossingen zullen moeten zoeken voor maatschappelijke uitdagingen. Daarom vindt ze haar deelname aan het I Love Science Festival een belangrijk gegeven. Concreet nodigen verschillende VUB-experten verspreid over zeven standen de scholieren op een leuke en laagdrempelige manier uit om kennis te maken met hun vakgebied. Zo leren de kinderen bij over wetenschap via de VUB Kinderuniversiteit on tour, bouwen ze samen met de VUB-experts een waterraket, kruipen ze in de huid van een LEGO-stadsplanner, werken ze met een akoestische camera, leren ze hoe licht en kleur hun emoties kunnen beïnvloeden, en ontdekken ze hoe licht fysiologische parameters zoals hartslag, zuurstofgehalte in het bloed of het stressniveaus kan bepalen.

Ten slotte zoeken de scholieren tijdens het festival hun weg in de Crypto escape room van VUB-professoren Ann Dooms en An Braken. Ann Dooms was vorig jaar meter van het festival en is dan ook graag opnieuw van de partij.

“Het I Love Science Festival biedt unieke kansen voor jong en oud om spelenderwijs te leren. Ik kijk ernaar uit om de bezoekers puzzels, raadsels en uitdagingen te zien oplossen in onze Crypto Escape Room. Ik hoop mijn passie voor wiskunde nog meer te kunnen overbrengen op jong en oud!”, aldus Dooms.

Nog het hele weekend lang kunnen bezoekers zich tijdens het I Love Science Festival onderdompelen in de wereld van wetenschap, in Tour & Taxis, Havelaan 86, Brussel. Alle praktische informatie is beschikbaar op de website: https://www.ilovescience.brussels/nl/home

Contactgegevens Ann Dooms:
ann.dooms@vub.be