VUB kent Fellowship toe aan Maurits Hendriks, technisch directeur topsport NOC*NSF

Uit handen van Paul Wylleman, Welfare Officer op Olympische Winterspelen Beijing 2022

Maurits Hendriks, technisch directeur topsport van het Olympisch Comité van Nederland (NOC*NSF) en TeamNL, wordt gezien als de architect van het succes van de Nederlandse topsport. Hendriks was zelf chef de mission van de Nederlandse olympische ploegen in 2012, 2014 en 2016. Onder zijn leiding veroverde Nederland op de Olympische Spelen van Vancouver (2010), Londen (2012), Sotsji (2014), Rio de Janeiro (2016), Pyeongchang (2018) en Tokyo (2020) in totaal 127 medailles waarvan 44 goud, 39 zilver en 44 brons. In Tokyo behaalde TeamNL de beste resultaten op Olympische Spelen ooit.

Met dit Fellowship lauwert de VUB niet alleen de bijdrage en expertise van Maurits Hendriks inzake beleid en high- performance management van topsport en van topsportwetenschappelijke ondersteuning, maar ook op internationaal niveau met impact op het European Olympic Committee (EOC) en het International Olympic Committee (IOC). Vanuit zijn expertise in het organiseren en aansturen van een high-performance setting wordt op hem ook beroep gedaan door managers van topbedrijven en door begeleiders van de danssector.

Bij ontvangst van deze titel verklaarde Maurits Hendriks: “Het is een grote eer om na jaren van samenwerking met de VUB te worden uitgenodigd om een bijdrage te mogen leveren binnen het netwerk van de VUB. Zo is de VUB met professor Paul Wylleman een internationale autoriteit wat betreft de wetenschappelijke begeleiding voor topsporters op het gebied van gedrag en van de maatschappelijke waarde van topsport met professor Veerle de Bosscher. Dit leidde tot een vergaande samenwerking met de VUB.”

Als Fellow zal hij zich richten op de interactie topsport, bedrijfsleven en maatschappij: “Sport heeft een toenemende waarde in de samenleving als het gaat om verbinden; zelfs van groepen die afgezonderd raken. Ook als motivator voor jonge generaties voor een ambitieuze instelling. Onze leefomgeving is continue in beweging, zelfs de uitgangspunten en feiten staan ter discussie. Het is volatile, en soms onzeker. De wetenschap heeft de opdracht om dicht in de samenleving ons inzicht te vergroten en ons vertrouwen te onderbouwen.”

Contact via persrelaties VUB

LK CO