VUB-ingenieurs willen Guinness World Record halen op Nerdland

Onderzoekers en academici van de VUB & imec willen een plek veroveren in Guinness World Records (het vroegere Guinness Book of Records). Ze willen, samen met de bezoekers van het Nerdland Festival, de langste keten van robots ooit bouwen. Het gaat over zelf ontworpen robots, gedesigned door VUB/imec-professor Bram Vanderborght en onderzoekers Ellen Roels en Gabriël Van De Velde. De VUB-onderzoeksgroep BruBotics wil met zijn recordpoging robots dichter bij de mensen brengen.

De robots zouden collectief moeten reageren op licht met de sensoren die zijn ingebouwd. Dat is belangrijk, want om het record te behalen, moeten de robots reageren op iets in hun omgeving. De recordpoging kan enkel lukken als de VUB’ers de hulp krijgen van de bezoekers van het festival. “Zij kunnen meehelpen met het assembleren van de robots, het programmeren en het versieren”, zegt Roels.

“Daarmee maken we ook duidelijk dat robotica een multidisciplinaire bezigheid is, waarin zowel technische, als sociale, humane en medische wetenschappen samenkomen”, zegt Vanderborght. Omdat bezoekers zelf met de robots aan de slag kunnen, krijgen ze een beter idee over wat de techniek nu eigenlijk inhoudt. “Zo willen we de angst voor robots wegnemen”, zegt Vanderborght. “Nerdland is een ideaal festival om dat op een speelse manier te doen.”

Het hele project is een samenwerking tussen BruBotics, IMEC, de VUB en de bezoekers van het Nerdland Festival. “Het vorige record staat op naam van een school in Hong Kong met een keten van 255 robots”, zegt Brubotics innovation manager Gabriël Van De Velde. “Het stamt al uit 2007. Wij gaan voor 350 exemplaren. We hopen op veel enthousiasme bij de Nerdland bezoekers.”

Het Nerdland Festival is het grootste openlucht wetenschapsfestival van België. Tijdens het evenement zijn er shows, focusgesprekken met onderzoekers, workshops en experimenten. Alles met één gemene deler: wetenschap. Lieven Scheire en Hetty Helsmoortel ontvangen alle nieuwsgierigen ​ op 26, 27 en 28 mei 2023 op het Domein Puyenbroeck in Wachtebeke.

Meer info over Nerdland: https://www.nerdlandfestival.be/nl.

Meer info over de recordpoging:

Bram Vanderborght +32 489 52 29 62

IR