VUB houdt groene lesmarathon van 12 uur

Wil klimaatspijbelaars wetenschappelijke argumenten aanreiken voor hun betoog

Op woensdag 20 maart vindt op de Vrije Universiteit Brussel een ‘klimaatlesmarathon’ plaats. Twaalf uur lang, van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds, geven twaalf experten dan twaalf uur lang hun kijk op de klimaatproblematiek en stellen oplossingen voor. Het initiatief richt zich expliciet op scholieren en kan overal in Vlaanderen in klasverband gevolgd worden via een livestream. “We delen de bezorgdheid van de jongeren die met hun klimaatacties de politici tot actie dwingen,” zegt initiatiefnemer en wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis. “Met de klimaatlesmarathon willen we hen wetenschappelijke argumenten aanreiken om hun betoog kracht bij te zetten.”

De klimaatlesmarathon begint om 8u45 en wordt ingeleid door Caroline Pauwels, de rector van de VUB. Onder de experten die aantreden, bevinden zich niet alleen een klimatoloog zoals Wim Thiery, maar ook een politicus als Willem-Frederik Schiltz en een archeoloog als Dries Tys. Samen met de andere sprekers zullen ze in lessen van telkens vijftig minuten (gevolgd door een pauze van tien minuten) de klimaatproblematiek vanuit verschillende invalshoeken benaderen. “We geven antwoorden op vragen als wat de scholieren individueel kunnen doen om hun steentje bij te dragen in de strijd tegen de opwarming van de aarde,” zegt Gustaaf Cornelis. “Maar we leren ze ook hoe ze het best kunnen reageren op het verwijt dat ze misschien wel spijbelen voor het klimaat, maar zelf lekker op reis gaan. En natuurlijk staan we ook stil bij de klimaatimpact van zo’n reis.”

De livestreams van de klimaatlesmarathon kunnen hier worden gevolgd. Scholen of leraars die met hun klas de klimaatlesmarathon op de VUB zelf willen bijwonen, vinden meer info op de website van de marathon, evenals een link om in te schrijven.

De klimaatlesmarathon van de Vrije Universiteit Brussel. 12 uur lang 12 lessen van 12 experten.
- Woensdag 20 maart 2019, van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds.
- Promotiezaal D2.01 van de Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus van de VUB in Etterbeek.

Gustaaf Cornelis Professor wetenschapsfilosofie, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel