VUB haalt filosoof Alain Badiou naar BOZAR

In het kader van het Frans jaar aan de VUB

Van alle Westerse landen is Frankrijk wellicht het enige waar filosofen nog een Hollywoodiaanse status kunnen bereiken. Alain Badiou is een van die Franse filosofen. In 2016 bracht hij een veelbesproken boek uit waarin hij de jeugd de weg wil tonen naar het ‘ware leven’. Nu vrijdag 10 mei om 20 uur gaat de krasse filosoof - hij is ondertussen 82 - in BOZAR in gesprek erover met VUB-professor rechtstheorie Laurent de Sutter, zelf een rijzende ster aan de Franse filosofische hemel. Het gesprek kadert in het Frans Jaar aan de VUB.

Jongeren hebben een nieuwe wereld voor zich, en ze moeten samen de moed vinden om die vrijheid aan te wenden en weg te blijven van platgetreden wegen. Die gedachte is het beginpunt van Het ware leven. Of waarom de jeugd gecorrumpeerd moet worden van Alain Badiou.

De corruptie waarop Badiou doelt, bestaat er volgens hem in dat jongeren zowel het lege marktdenken als het terugverlangen naar oude goden en ongelijkheden – de twee opties waartussen ze vandaag geprangd zouden zitten – moeten verwerpen en hun leven inrichten naar waarden die niet leiden naar de ongelijkheid tussen mensen, maar juist naar meer gelijkheid.

Of zoals hij zegt in een recent door het cultureel magazine Télérama gefilmd gesprek: “Er moet een nieuwe symbolische orde worden gecreërd die het leven een creatieve en unieke individuele betekenis geeft, maar die veel egalitairer is dan wat vandaag bestaat."

Wie wil achterhalen wat Alain Badiou daar concreet mee bedoelt, weet waar zich vrijdagavond dus naar te begeven: naar de cultuurinstelling BOZAR, met name.

Alain Badiou in gesprek met Laurent de Sutter over 'het ware leven.'
​BOZAR, 10 mei 2019, 20u00