VUB-eredoctoraten voor Stephan Vanfleteren en Dirk Braeckman

Officiële ode aan de kunstenaars tijdens Theater Aan Zee

De Vrije Universiteit Brussel kende vandaag eredoctoraten toe aan de fotografen Stephan Vanfleteren en Dirk Braeckman. Ze krijgen de titel van Doctor Honoris Causa voor hun algemene maatschappelijke verdiensten. Met de eredoctoraten legt de VUB bewust de brug tussen wetenschap en kunst. Academici en kunstenaars werken immers beiden vanuit nieuwsgierigheid, verwondering, vrijheid, creativiteit en kritisch denken. De uitreiking vond dan ook plaats tijdens Theater aan Zee, waarvan rector Caroline Pauwels dit jaar curator is en de VUB sterk aanwezig met activiteiten die kunst en wetenschap verbinden.

Na maanden van opgelegde afstand en isolement, reikte de Vrije Universiteit Brussel  in Oostende, in het kader van Theater aan Zee, eredoctoraten uit aan twee uitzonderlijke fotografen, Stephan Vanfleteren en Dirk Braeckman. Met deze eredoctoraten en met het partnerschap met Theater aan Zee toont de VUB zich als een verbonden organisatie en legt het bewust de brug tussen wetenschap en kunst: “Kunstenaars en wetenschappers zijn voorlopers, mindblowers. Ze werken immers beiden vanuit nieuwsgierigheid, verwondering, vrijheid, creativiteit en kritisch denken. Dat bewijst het werk van fotografen zoals Stephan Vanfleteren en Dirk Braeckman”, zegt VUB-rector Caroline Pauwels, "Ik denk dat, gegeven de uitdagingen waar onze 21 ste eeuwse samenleving voorstaat, we er allen belang bij hebben kunstenaars en wetenschappers terug vaker samen te brengen. Weg van de silo’s waarin we ze hebben gestoken, terug vaker in een wederzijds uitdagende dialoog en wonderlijke uitwisseling."

Het laudatio voor Stephan Vanfleteren werd uitgesproken door Olga Van Oost. Olga is naast algemeen directeur van FARO eveneens deeltijds verbonden aan de VUB als professor Sociologie van Kunst en Cultuur. “Er brak een tijd voor ons allen aan van afzondering, ziekte, verlies, eenzaamheid en leegte. Rauw en kil. Maar het was óók een periode van warmte en hoop. In moeilijke tijden hebben we kunstenaars en denkers nodig, die ons gidsen. Die ons laten zien dat de leegte niet steeds gelijk hoeft te staan met verval en eindigheid. Dat doet ook deze grote kunstenaar.”, aldus Van Oost.

Prof. Dr. Fabienne Brison die onder andere mediarecht en intellectuele rechten doceert aan de VUB nam het laudatio voor Dirk Braeckman voor haar rekening. “Dirk Braeckman biedt ons niet zozeer foto’s, maar beelden. En hij is daarbij heel selectief: Een tegenpool voor de veelheid en de snelheid waarmee we vandaag worden overspoeld. (…) Dirk Braeckman is maatschappelijk geëngageerd, maar predikt niet als kunstenaar.”, aldus Brison.

Na de officiële toekenning van de eredoctoraten verwelkomde gastvrouw Fien Sabbe schrijver Peter Verhelst en muzikanten Mauro Pawlowski en Brihang om de laureaten extra in de bloemetjes te zetten.

Stephan Vanfleteren

Stephan Vanfleteren is al dertig jaar actief als internationaal gewaardeerd fotograaf. Hij studeerde fotografie aan de LUCA School of Arts in Brussel, werkte van 1993 tot 2009 als freelance fotograaf voor De Morgen en is medeoprichter en artdirector van Uitgeverij Kannibaal/Hannibal. Sinds 2010 is hij gastdocent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent. Hij is gekend voor zijn zwart-witportretten en reportages in binnen- en buitenland. Zijn werk wordt gekenmerkt door soberheid en karakterfotografie. Vanfleteren drukt verlangen uit in zijn werk en hij stemt tot nadenken met licht en donker, wit en zwart. Hij verbindt heden en verleden, leven en dood, beton en natuur, verdriet en hoop, verslagenheid en veerkracht, eenzaamheid en samenhorigheid met als achtergrond de vier oerelementen: water, aarde, vuur en lucht. Elk van zijn initiatieven is voorafgegaan door nauwkeurige observatie en kritische analyse van het onderwerp en is geschraagd door authentieke humanistische waarden.

Lees hier het bijzondere portret van Stephan Vanfleteren.

Dirk Braeckman

Dirk Braeckman is internationaal gewaardeerd en gerenommeerd als fotograaf, beeldenmaker (bv. Over the Edges in 2000) en picturaal kunstenaar die de raakvlakken en de kruisbestuiving met de andere kunstexpressies opzoekt. Hij studeerde van 1977 tot 1981 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. In 1982 was hij samen met Carl De Keyzer medeoprichter van de Galerie XYZ in Gent. Tussen 1994 en 1997 was hij docent fotografie aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen en in 1999 was hij lector aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Voormalig Vlaams minister Sven Gatz gaf Dirk Braeckman de opdracht om België te vertegenwoordigen op de 57e internationale kunsttentoonstelling La Biennale di Venezia van 13 mei tot 26 november 2017. Als een verkenner/eclaireur zoekt Braeckman de grenzen in de fotografie op. Hij verlegt ze en nodigt uit om de meerlagige betekenis van zijn kunst te exploreren. Braeckman nodigt ook uit om de eigen zoektocht aan te vatten en geeft de kijker de vrijheid om te interpreteren.

Lees hier het bijzondere portret van Dirk Braeckman.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel