VUB enthousiasmeert alumni voor solidair muziekfestival Brosella

Vrijdag 7 juli 2023 - Tijdens het weekend van 8 en 9 juli vindt het Brusselse festival Brosella plaats. De VUB is overtuigd van dit initiatief en krijgt - via een samenwerkingsverband met het festival – op zaterdag haar eigen ‘VUB Alumni Tent’. De universiteit steunt het festival omdat het volledig aansluit bij de waarden van de VUB.

Brosella is een multicultureel Urban Etno & Jazz festival. Het vindt traditioneel plaats in het Groentheater in de schaduw van het Atomium. Lokale artiesten en gevestigde namen in verschillende genres krijgen er een plekje om het beste van zichzelf te geven. Bijzonder aan het festival is dat het met een ‘pay what you can’-prijs werkt. De festivalgangers beslissen bij dat principe zelf welke ticketprijs ze betalen. Op die manier krijgen mensen in een moeilijke financiële situatie ook de kans om van het festival te genieten.

VUB Alumni Tent

Dit jaar heeft de VUB een eigen plek op het festival. Hiermee richt de universiteit zich vooral op haar alumni en nodigt ze hen tussen 15 uur en 17 uur uit voor een glaasje onder vrienden. Op die manier wil de universiteit haar alumni verbinden met elkaar. Ook VUB-rector Jan Danckaert zakt af naar het festival om met de aanwezigen een praatje te maken.

“Er zijn enkele waarden die voor ons als universiteit zeer belangrijk zijn, waaronder urban engagement, verbondenheid en multiculturaliteit”, zegt Danckaert. “Die zie je allemaal terugkomen in Brosella. Bovendien juichen we als humanistische universiteit het solidariteitsprincipe van het festival toe. De organisatie maakt het festival namelijk toegankelijk voor iedereen via hun ‘you pay what you want’-formule. Dat alles maakt het dat wij als universiteit graag zo’n inclusief project steunen.”

Meer dan 600 alumni, waarvan 140 internationale oud-VUB’ers, registreerden zich al voor het event. Dat is volgens de VUB een duidelijk signaal dat zij ook nog steeds achter de inclusieve waarden van de universiteit staan.

Sam Jaspers
Sam Jaspers Woordvoerder a.i., perscontact wetenschap & onderzoek