VUB en UZ pakken tumoranalyse aan met AI

Onderzoeksplatform digitale gezondheid brengt gegevens samen, maar beschermt privacy patient

Met het project TumorScope ontwikkelen een team van onderzoekers onder leiding van prof. Wim Vranken  een onderzoeksplatform voor digitale gezondheid tussen de VUB en UZ Brussel. Dit platform maakt dat een heleboel gegevens met behulp van artificial intelligence gebruikt kunnen worden voor onderzoek, zonder de privacy en rechten van de patiënten te schenden. De focus ligt in de beginfase van het project op het verbeteren van de diagnose en behandeling van tumoren van de borst, de hersenen, het bot en de zachte weefsels.

Nieuwe computersystemen in ziekenhuizen slaan grote hoeveelheden informatie op over patiënten, zoals bijvoorbeeld de behandeling die ze krijgen of de scans die werden genomen. Maar nieuwe technologieën maken ook een snelle verzameling van moleculaire gegevens van individuele patiënten mogelijk, zoals hun genetische informatie. Deze gegevens zijn, terecht, strikt privaat. Hierdoor kunnen uiterst waardevolle gegevens niet gebruikt worden voor onderzoek.

“Een platform dat toelaat analyses uit te voeren, zonder daarbij de gevoelige informatie vrij te geven, maakt doorgedreven onderzoek met behulp van AI mogelijk zonder de privacy van de patient in het gedrang te brengen. Studies hebben al aangetoond dat dit artsen kan helpen om ziektes beter te begrijpen zodat ze alle informatie voorhanden hebben om de beste behandeling voor de patiënt te kunnen kiezen”, zegt prof. Wim Vranken.

Door het samenbrengen van artsen, juridische experten en onderzoeksexperten in AI, medische IT, beeldanalyse en moleculaire analyse, heeft TumorScope een interdisciplinair team opgesteld. De focus ligt in de beginfase van het project op het verbeteren van de diagnose en behandeling van tumoren van de borst, de hersenen, het bot en de zachte weefsels. Het project is van start gegaan in november 2019, en de eerste doctoraatsstudent koppelt de beeldanalyse reeds aan andere informatie.

Contact:

Prof. Wim Vranken

Artificial Intelligence Research Group

AI for the common good

VUB en ULB willen samen een Europees artificial intelligence-centrum voor het algemeen belang (AI for the common good) oprichten. Het AI-instituut zal zich bezighouden met onderzoek, innovatieve toepassingen, opleidingen en projecten over de maatschappelijke impact van kunstmatige intelligentie in domeinen zoals gezondheid en welzijn, mobiliteit, klimaat en duurzaamheid en media. Een eerste onderdeel van het instituut bestaat al: het AI Experience Center, een hightech test-, demonstratie- en ontmoetingsomgeving.

Met het AI Instituut willen VUB en ULB de EU Digital Agenda mee ondersteunen en mogelijk maken. Beide Brusselse universiteiten doen hiervoor ook beroep op hun respectievelijke Europese universitaire samenwerkingsverbanden “EUTOPIA” en “CIVIS”. Beide universiteiten hebben een toonaangevende reputatie in AI dankzij hun pioniersrol in AI-onderzoek, de sterke interdisciplinaire traditie, de centrale ligging in België en Europa, en de nauwe banden met mondiale economische spelers.

WE GF