VUB en ULB vieren verjaardag met krachtige oproep voor samenwerking tussen gemeenschappen

Koning Filip reikt prijzen uit op unieke Academische Opening met meer dan 7.000 aanwezigen

Vandaag vieren VUB en ULB hun respectievelijk 50ste en 185ste verjaardag met een gemeenschappelijke Academische Opening in het bijzijn van Koning Filip en meer dan 7.000 genodigden. De gezamenlijke aftrap in het Brusselse Jubelpark is een primeur in de geschiedenis van beide universiteiten. Rectoren Caroline Pauwels (VUB) en Yvon Englert (ULB) pleiten op de zitting die in het teken staat van ‘vrij denken sans frontières’ voor meer samenwerking tussen de gemeenschappen. Na het officiële gedeelte volgt een festival met optredens en foodtrucks.

VUB en ULB openen voor het eerst sinds een halve eeuw hun academische jaar samen. Ze delen een geschiedenis van 185 jaar. Deze unieke gebeurtenis heeft belangrijke symbolische waarde: het is een oproep tot intensere samenwerking en dialoog tussen alle gemeenschappen in ons land.

Het feest is  een hoogtepunt in de samenwerking tussen de Brusselse universiteiten. Zo zijn er projecten zoals het Learning & Innnovation Center, AI Experience Center, de gemeenschappelijke ingenieursopleiding BRUFACE, het Interuniversity Institute for High Energies IIHE, het Interuniversity Institute of Bioinformatics IB², het kenniscentrum van de voetbalbond en meertalige onderwijs,…

De rectoren kondigen aan dat ze in Brussel een actieve rol zullen blijven spelen. Brussel is een ‘living lab’ voor studenten, onderzoekers, Brusselaars en de vele Vlamingen en Walen die er dagelijks komen werken.

Prijsuitreiking door Koning Filip

Koning Filip reikte op deze opening van het academisch jaar drie prijzen uit aan studenten die een bijzondere bijdrage leverden aan de samenwerking en dialoog tussen gemeenschappen. De eerste prijswinnaars zijn rechtenstudenten Ellen Van Begin (VUB) en Louis Cornet (ULB), die deelnamen aan de taaltandem VUB-ULB, waarbij studenten uit verschillende landsgedeelten hun taalkennis verbeteren. Davide Militello (VUB) en Baptiste Conversano (ULB), vertegenwoordigers van de studentenverenigingen namen een prijs in ontvangst voor de bijdrage van hun studentenkringen aan het Brusselse studentenleven en Saint-Vé. Zes studenten van de VUB-ULB Executive Master Conservatie en restauratie van het architecturaal, stedelijk en landschappelijk erfgoed, vertegenwoordigd door Melek Surgun en Thierry Henrard, krijgen van de Vorst een prijs voor het ontdekken van unieke bouwplannen van het Brusselse justitiepaleis.

Een stoet aan verjaardagstaarten met de logo’s van VUB en ULB - 235 in totaal - markeerden het einde van de officiële ceremonie.

Festival in het jubelpark

Als afsluiter van de feestelijke opening organiseren VUB en ULB voor de 7.000 gasten een heus festival met muziekoptredens van onder meer  Straz, Blu Samu, l’Or du Commun, DJ Fox Adam en Kara.

Bijlage:

Tekst speech rectoren.