VUB en ULB selecteren vijf multidisciplinaire architectenteams voor universitaire site Usquare.brussels

Duurzaamheid en circulaire economie zijn de uitgangspunten

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université libre de Bruxelles (ULB) lanceerden op 8 december 2017 een oproep aan ontwerpers voor de renovatie en reconversie van zeven gebouwen in de voormalige Rijkswachtschool, op de hoek van de Kroonlaan en de Generaal Jacqueslaan in Elsene. De eerste fase van deze procedure is nu afgerond met de selectie van vijf multidisciplinaire architectenteams uit de 37 Belgische en internationale inzendingen.

Duurzame ontwikkeling en een circulaire economie zijn de uitgangspunten voor de geplande renovatie en reconversie. Vanuit deze insteek werden de inschrijvers opgeroepen om op innovatieve wijze een duurzame site te ontwikkelen die exemplarisch is in dit domein.

De volgende vijf multidisciplinaire architectenteams werden geselecteerd:

• Algemeen - Architects 'Assembly, met kantoren Bollinger & Grohmann, MK Engineering,
    ​Daidalos, Kamar en Ecores.
  • AM Agwa in samenwerking met het Duitse architectenbureau Muck Petzet Architekten en met
    ​JZH, Enesta, Scala en Sixco-kantoren.
  • TV Origin Architecture & Engineering in samenwerking met het architectenbureau
    ​noAarchitecten en de kantoren van SGI, Daidalos en Arvico.
  • De associatie van architectenbureaus EVR Architecten, BC Architects en Callebaut Architecten, met
    ​het VK Engineering-kantoor.
  • TV - B architecten in samenwerking met het architectenbureau Brut en de kantoren Karrur, Omgeving,
    ​Util, De Fonseca, Adviebureau en Common Ground.

Deze vijf teams werden gekozen om hun kwaliteit en innovatieve visie. Zij bieden, aldus de opdrachtgevers, heel wat perspectieven voor de realisatie van een opmerkelijk project.

Op basis van architectonische schetsen en een budgetraming zal een definitieve keuze worden gemaakt . Eind juni wordt het architectenteam gekozen en aangesteld. Vanaf dan krijgt dit team zes maanden de tijd om een voorontwerp te maken.

De selectie van de architectenteams is een eerste concrete stap in het kader van het project Usquare.brussels. Het zal de historische en architectonisch opmerkelijke gebouwen omvormen tot universitaire voorzieningen en openbare buurtvoorzieningen.

Dit contract wordt gelanceerd in het kader van het project "International University City", uitgevoerd door de ULB, de VUB en het Brussels Gewest in het kader van het EFRO Operationeel Programma 2014-2020 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het totale budget van deze eerste fase in de ontwikkeling van de site bedraagt meer dan 21.000.000 €.

Story image