Internationale Dag tegen Homo-en Transfobie: VUB en ULB willen “LGBTQ+-vriendelijkere” universiteiten

Brusselse uniefs nemen zaterdag deel aan Belgian Pride onder het motto “Celebrate Love, don’t hide it”

Op zaterdag 18 mei neemt Brussel alle kleuren van de regenboog aan, want dan trekt de Belgian Pride weer door de straten van de Belgische hoofdstad. Tussen de kleine 100.000 feestvierders die er feestvieren in het kader van meer seksuele diversiteit, zal voor het tweede jaar op rij een delegatie van VUB- en ULB-studenten en personeel door de straten trekken. Onder de noemer van “open-minded universities”” willen de twee Brusselse universiteiten pleiten voor meer tolerantie en de rijkdom van een diverse samenleving in al haar mogelijke vormen. Achter de schermen maken de instellingen ook druk werk van een sterker LGBTQ+ beleid.

De VUB organiseerde recent verschillende focusgroepen met studenten en personeelsleden rond haar diversiteitbeleid en in het bijzonder rond LGBTQ+. Dat leidde tot een aantal concrete voorstellen, zoals de inrichting van inclusieve/genderneutrale toiletten en de mogelijkheid voor trans-en non-binaire studenten die nog geen officiële naamsverandering konden laten doorvoeren een voorkeursnaam te gebruiken.

Pauwels naar de Pride
Om haar engagement kracht bij te zetten, trekt de VUB samen met haar Franstalige tegenhanger ULB voor de tweede keer met een grote delegatie studenten en personeelsleden naar de Belgian Pride,  zaterdag in Brussel. Ook Caroline Pauwels loopt mee. De universiteit roept haar personeel, alumni en studenten dan ook op om zaterdag 18 mei af te zakken naar de pride. Ook de hetero’s, want het is belangrijk dat iedereen het statement tegen homo- en transfobie kracht bijzet.

“Op open-minded universiteiten als de ULB en de VUB is het niet de bedoeling je liefde te verbergen, maar zo zou het ook in Brussel en bij uitbreiding Europa en de wereld moeten zijn. We willen dan ook het signaal geven dat iedereen bij ons, zijn of haar liefde kan beleven, hoe hij of zij het wil. En we roepen iedereen tegelijk ook op die rechten eender waar te helpen verdedigen. Want wat maakt het nu ook uit op wie je verliefd bent? Verliefdheid en diversiteit zijn het schoonste wat er is en dat moeten we met zijn allen omarmen. En dat is ook wat wij doen door onze deelname aan de Belgian Pride” besluit Pauwels.

Wenst u naar aanleiding van  de internationale dag tegen homo- en transfobie of de Belgian Pride proffen, experts of studenten te spreken voor interviews in kranten of radio/tv-programma’s, dan kan u bij volgende VUB’ers terecht:

Beleidsmedewerker:

Lisa Wouters

Beleidsmedewerker gender, diversiteit & duurzaamheid
Strategie en beleidsvoorbereiding (STBE)

T: +32 2 629 1130

Karen Celis

Adviseur van de rector inzake gelijkheid en Directeur van RHEA, Research Centre Gender, Diversity & Intersectionality

• Politicologie, emancipatie, vertegenwoordiging van vrouwen, etnische minderheden, holebi’s, klasse en leeftijdsgroepen, gelijkekansenbeleid en staatsfeminisme

tel: 0494 99 52 39

Dave Sinardet

• Politicoloog (LGBT+ en politieke partijen)