VUB en ULB herdenken hun stichter Pierre-Théodore Verhaegen op maandag 20 november

THEMA IS IMMIGRATIE

Het studentenfeest Saint-V. is dit jaar uitgebreider dan de vorige editie. Het studentendorp op de Zavel is groter dan in 2016 en de voetgangersprocessie naar de beurs ludieker. Verschillende studentenbands met zanggroepen zullen daaraan deelnemen. Het thema van dit jaar is immigratie. Sint-Verhaegen vindt jaar plaats op maandag 20 november. ’s Ochtends vanaf 9 uur is er een officiële herdenking van Verhaegen met kransleggingen en een ontvangst in het Stadhuis van Brussel. Vanaf de middag verzamelen de studenten zich op de Zavel voor hun bekende feest.

Programma officiële herdenking

8u00    Koffie en croissants, VUB U-Residence, Generaal Jacqueslaan 271, 1050 Brussel

8u30    Vertrek autobussen

9u00    Bloemenhulde gefusilleerden Nationale Schietbaan, Kolonel Bourgstraat – 1030 Brussel

Bloemenhulde Begraafplaats Brussel bij het graf van Théodore Verhaegen en bij het graf van Frans Kufferath – 1140 Brussel

11u00  Bloemenhulde monument ‘Groupe G’  en monument ter herinnering aan de slachtoffers van de barbarij, Campus Solbosch ULB – Square G

Bloemenhulde standbeeld Théodore Verhaegen en monument Francisco Ferrer (ULB)

11u45 Vertrek autobussen naar het Stadhuis van Brussel

12u30  Gemeenschappelijke zitting VUB-ULB in de Gotische Zaal van het Stadhuis van Brussel, op uitnodiging van burgemeester Philippe Close.

13u30 Glas van de Vriendschap in de Militiezaal

Groot studentenfeest op de Zavel

Op deze jaarlijkse hoogtijdag herdenken de Vrije Universiteit Brussel en de Université libre de Bruxelles hun oprichter Pierre-Théodore Verhaegen. ’s Ochtends zijn er officiële plechtigheden, ’s middags verzamelen de studenten van het Brussels Studenten Genootschap van de VUB en van de Association des Cercles étudiants van de ULB zich op de Grote Zavel. Tussen 12u en 17u vieren zij daar uitbundig feest. Elke studentenkring heeft er zijn eigen tent. Om 17u zal een voetgangersstoet vertrekken richting Beurs. Daar zullen de studenten van de VUB en ULB hun gezangen aanheffen. Saint V toont jaarlijks op uitbundige wijze de verbinding die de studenten met de stad hebben.