VUB en UHasselt starten groot onderzoek naar behandeling van mentale en fysieke pijn na borstkanker

Oktober is borstkankermaand

Nieuwe behandeling pakt gevoel van onrecht aan

De meest voorkomende klachten na borstkanker zijn vermoeidheid en pijn. Dit heeft een grote impact op de levenskwaliteit van kankeroverlevers. Blijvende klachten na de behandeling zorgen bovendien voor een gevoel van onrecht. Gezien mentale en fysieke klachten elkaar vaak onderling onderhouden kunnen negatieve gevoelens pijnklachten zelfs versterken, een vicieuze cirkel.

Onderzoekers aan de Vrije Universiteit Brussel en UHasselt zijn nu gestart met een groot onderzoek naar een nieuwe pijnbehandelingsmethode bij borstkankeroverlevers, gefinancierd door Kom op tegen Kanker. De methode behandelt zowel mentale als fysieke pijn. Met de resultaten willen ze op maat gemaakte behandelingsprogramma’s opzetten om de levenskwaliteit en -vreugde na kanker te verbeteren.

Gevoel van onrecht

De diagnose “kankervrij” is vaak niet het einde van het verhaal. Vele kankervrij-verklaarde patiënten kampen nadien nog met klachten, fysieke en mentale, die hun levenskwaliteit beïnvloeden. Vaak spelen er gevoelens mee van onmacht en onrecht: waarom werden zij getroffen; waarom hebben zij de zware behandeling moeten ondergaan; waarom moeten ze blijven leven met pijn?  Deze gevoelens van onrecht stimuleren echter ook de fysieke klachten en mogen in de pijnbehandeling niet worden genegeerd.

Onderzoeker Eva Roose: “We starten een groot onderzoek naar een nieuwe behandeling waarin heel specifiek dit gevoel van onrecht wordt aangepakt. Dit werd zo nog nooit eerder gedaan in het verleden. We willen onderzoeken of deze ‘gevoel van onrecht’-gefocuste behandeling fysieke en mentale klachten na de kankerbehandeling kan verminderen.”

Eerder onderzoek van prof. Jo Nijs en prof. Laurence Leysen van de VUB-onderzoeksgroep Pain in Motion, toonde al aan dat het gevoel van onrecht een invloed heeft op zowel de pijnbeleving als de levenskwaliteit van borstkankeroverlevers. Een gevoel van onrecht heeft een negatieve impact op het fysiek, mentaal, en sociaal welbevinden. Pijn en vermoeidheid na de kankerbehandeling zijn daarom ook prominenter aanwezig als de patiënt een groter gevoel van onrecht ervaart. Dat gevoel kan ontstaan door de diagnose van kanker, door de noodzakelijke behandelingen, of ook opduiken nadat de ziekte eigenlijk overwonnen is.

Roose: “Het gevoel van onrecht wordt dus maar beter niet genegeerd in een pijnbehandeling. De behandeling die we binnen dit onderzoek zullen opstarten focust daarom op toelichting over de mogelijke oorzaken van de blijvende klachten en over de impact van het gevoel van onrecht op deze klachten. Wij helpen de patiënt om de focus te verleggen, van dat gevoel van onrecht naar een positievere ingesteldheid. De volgende stap is dan een persoonlijk aangepast programma dat focust op de activiteiten die de patiënt graag doet. Het is ons doel en onze hoop dat we met deze behandeling kankeroverlevers kunnen helpen en begeleiden naar een gelukkiger en kwaliteitsvoller leven. “

EVA ROOSE

0474 53 01 35

Ben je een borstkankeroverlever en heb je interesse om deel te nemen aan het onderzoek of wil je meer informatie?

Contacteer het onderzoeksteam via [email protected] of 0474 53.01.35.

LK
Lies Feron
Lies Feron Perscontact wetenschap en onderzoek (werkt op ma - di - do)
Lies Feron