VUB en stadsbeweging BRAL organiseren eerste Staten-Generaal van (betere) Brusselse luchtkwaliteit

25 t.e.m. 27 april in GC Pianofabriek in Sint-Gillis

Luchtkwaliteit is een heet hangijzer. Overal ter wereld groeit het bewustzijn dat luchtverontreiniging verantwoordelijk is voor onder meer een resem aan ademhalingsziektes. Vele burgergroepen staan dan ook op en eisen actie voor  schonere lucht. Om het probleem van luchtvervuiling in Brussel onder de aandacht te brengen en te werken aan leefbaardere sta, organiseert VUB-onderzoeksgroep Cosmopolis - samen met BRAL, universiteiten en burgers - de allereerste Staten-Generaal van de Brusselse luchtkwaliteit.

De Staten-Generaal duurt drie dagen en omvat onder andere een wetenschappelijk symposium (25  en 26 april), een hackaton (26 en 27 april) en de burgerdag onder de noemer “#BXLDemandsClearAir” (27 april) waarop Brusselaars ideeën en initiatieven voor schonere lucht in de stad kunnen bekendmaken en ontdekken. De Staten-Generaal wordt die dag afgesloten met een politiek debat waar enkele kopstukken uit de Brusselse politiek zoals Pascal Smet (sp.a), Sven Gatz (Open VLD), Elke Van den Brandt (groen), Jan Busselen (pvda), Joris Pochet (CD&V), Céline Fremault (cdH), Viviane Teitelbaum (MR),  Alain Maron (Ecolo),  Martin Casier (PS) en Marc Loewenstein (Défi) aan deelnemen.

“Het internationale symposium, de hackathon en de burgerdag trekken verschillende doelgroepen aan en dat levert een diversiteit aan discoursen op. Het samenbrengen heeft tot doel vruchtbare interacties op te zetten”, zegt Nicola da Schio, die aan de Vrije Universiteit Brussel onderzoekt doet naar urban ecology en academisch coördinator van het AirCasting Brussels Project (SmarterLabs).

U bent van harte welkom op deze eerste Staten-Generaal op 25, 26 of 27 april in GC Pianofabriek in Sint-Gillis (Fortstraat 35, 1050 Sint-Gillis). U kan er gerust spreken met Nicola da Schio (VUB), Maya Maes (BRAL) en deelnemende burgers en academici. Komt u graag langs? Gelieve uw komst te bevestigen bij Lies Feron, persrelaties VUB ([email protected] of 02/629 11 38)

Het volledige programma kan u terugvinden via https://www.brusselsair.org/inex/programme/

Highlights voor de media:

vrijdag 26/4

• 8:00-09:00 Filter Café Filtre bij Parvis de Saint Gilles
  • 18:00-20:00 Kinderfietsparade Kiddical massa (van Port de Namour naar Pianofabriek)

Zaterdag 27/4

• 17:00-18:00 Administration praat  (Leefmilieu Brussel; Mobiel Brussel; Innoviris)
  • 18:00-20:00 politiek debat
    Bevestigd politici: Pascal Smet (sp.a); Céline Fremault (cdH); Viviane Teitelbaum (MR); Elke Van den Brandt (groen); Alain Maron (Ecolo); Martin Casier (PS); Joris Pochet (CD & V); Jan Busselen (PVDA)

Contact VUB:
Nicola da Schio