VUB en KVS openen tentoonstelling over kunst en wetenschap

Met Mindblowers willen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) kunst en wetenschap opnieuw met elkaar verbinden, de soms uiteenlopende elementen overbruggen en opnieuw dicht bij elkaar brengen. De tentoonstelling is gratis te bezichtigen in de KVS Bol van 15 juni tot en met 27 juni 2022.

Kunst en wetenschap zijn beide manieren om de wereld te begrijpen en zich erin te oriënteren. Net als de wetenschap, opent kunst vensters op de wereld. En net als wetenschappers of wetenschappelijke inzichten kunnen kunstenaars of kunstwerken je soms dingen laten zien die je wereldbeeld uit balans brengen, uitdagen, verruimen, misschien zelfs volledig vernieuwen of veranderen.

De tentoonstelling bevat werken van Irene Gutiérrez, Niels de Winter, Fien Leysen, Caroline Vincart en David Bade. De kunstenaars en wetenschappers van de tentoonstelling vertrekken vanuit een positie van moed, passie, expertise, amor mundi en nieuwsgierigheid, en streven ernaar de complexiteit en schoonheid van onze wereld beter te begrijpen - en tegelijk de mysteries ervan te koesteren.

EUTOPIA European University

De tentoonstelling kadert binnen het Europees Universitair Netwerk EUTOPIA. De Vrije Universiteit Brussel en 9 andere Europese universiteiten bouwen samen aan de waardengedreven universiteiten van de toekomst. Een gezamenlijke waardering en erkenning voor kunst en wetenschap resulteerde in de Knowledge Bazaar waarvan deze tentoonstelling deel uitmaakt. Parallel organiseren universiteiten in Barcelona, Parijs, Ljubljana, Warwick en Gotenburg tentoonstellingen die kunst en wetenschap verbinden.

Ontdek de 6 Europese tentoonstellingen op 21 juni 2022 van 16:00 – 18:00 tijdens de online lancering op het EUTOPIA Youtube kanaal.

MINDBLOWERS: an exhibition on art and science

Locatie: KVS Bol, Atrium -1

Openingsuren: Maandag tot vrijdag, 10:30 – 18:00

Toegangsprijs: gratis

De tentoonstelling kadert binnen het Europees Universitair Netwerk, EUTOPIA, en wordt mogelijk gemaakt door de Vrije Universiteit Brussel, de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, weKONEKT.brussels, en de Europese Commissie.

Perscontact

Vrije Universiteit Brussel