VUB en HOGENT lanceren Leerstoel Ondernemend Leren met steun van Xerius

Maandag 7 oktober 2024 – De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en HOGENT slaan de handen in elkaar voor de oprichting van de Leerstoel Ondernemend Leren, gefinancierd door Xerius. Die leerstoel richt zich op de bevordering van ondernemerschap, een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Het doel is om zelfstandigen in bijberoep te ondersteunen bij de overstap naar een zelfstandig hoofdberoep, via fundamenteel en toegepast onderzoek. In 2023 telde België meer dan 330.000 zelfstandigen in bijberoep, dat is een kwart van alle zelfstandigen, analyseert Xerius de cijfers van het RSVZ.

"Met deze leerstoel willen we wetenschappelijke modellen en ontwerpprincipes ontwikkelen om zelfstandigen in bijberoep te ondersteunen," zegt academisch coördinator prof. dr. Nico De Witte van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen aan de VUB. "Onze focus ligt op het stimuleren van ondernemende groei en het faciliteren van een duurzame transitie naar een voltijds zelfstandig beroep. We combineren wetenschappelijk onderbouwde begeleiding, coaching en ondersteuning, wat van cruciaal belang is om startende ondernemers de beste kans op succes te bieden."

Prof. dr. De Witte heeft een bewezen staat van dienst in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen met innovatieve oplossingen. Dit onderzoeksproject zal worden uitgevoerd in samenwerking met leerstoelhouder dr. Bart Derre, directeur van het E-Lab (Centre for Entrepreneurship) aan HOGENT. Dr. Derre is bekend om zijn onderzoek naar ondernemerschapsonderwijs, en heeft nauwe banden met vooraanstaande nationale en internationale onderwijsinstellingen en experts in het veld.

Doctoraat

De leerstoel biedt ook de unieke kans voor een doctoraatsstudent om een ontwerpgericht proefschrift te ontwikkelen, met de nadruk op het vertalen van wetenschappelijke kennis naar de praktijk.

"De samenwerking tussen VUB en HOGENT zorgt voor synergiën die de fundamentele kennis van universiteiten combineren met de praktijkgerichte benadering van hogescholen," legt dr. Derre uit. "Dit versnelt de toepassing van nieuwe inzichten in het werkveld en vergroot de maatschappelijke impact van het onderzoek."

De financiering door Xerius, het grootste ondernemingsloket in België, waar men terecht kan voor het starten van een eigen zaak, maakt een snelle implementatie van de onderzoeksresultaten mogelijk. Met meer dan 240.000 zelfstandigen als klant en een ruim netwerk van accountants ziet Xerius de ondersteuning van deze leerstoel als een logische uitbreiding van hun engagement om ondernemerschap in België te stimuleren.

Sophie Sankoh, verantwoordelijk voor de starterpartnerships bij Xerius: “In 2023 zijn er meer dan 330.000 zelfstandigen in bijberoep actief; de laatste vier jaar nam hun aantal toe met 18%. Vorig jaar kwamen er bijna 50.000 starters in bijberoep bij. Bij Xerius stapt een op drie zelfstandigen in bijberoep na vier jaar over naar het statuut zelfstandige in hoofdberoep. Hoe eerder bijberoepers extra ondersteuning krijgen, hoe beter. Het kan een veilige opstap zijn naar hoofdberoep.”

De komende vier jaar richt de Leerstoel Ondernemend Leren zich op het verkennen van de ervaringen van beginnende zelfstandigen in bijberoep. Daarnaast wordt er een wetenschappelijk onderbouwd begeleidings- en coachingprogramma ontwikkeld en getest, specifiek gericht op startende zelfstandigen en hogeschoolstudenten. Het uiteindelijke doel is dat dit programma op grotere schaal wordt toegepast, zodat het een duurzame impact genereert op het ondernemerslandschap in België.

Meer info over de leerstoel: https://www.vub.be/nl/steun-de-vub/leerstoelen-aan-de-vub/leerstoel-ondernemend-leren

Foto vlnr: dr. Bart Derre, dhr. Rudi Madalijns (decaan departement Bedrijf & Organisatie), Sophie Sankoh (Xerius), prof.dr. Koen Goethals (alg.directeur HOGENT), prof.dr. Nico De Witte (VUB)

Over Xerius

Xerius ondersteunt de opstart, wijziging en stopzetting van een onderneming. Dit betekent dat ze onder meer de administratieve stappen voor startende zelfstandigen in orde brengen.

Xerius berekent ook de sociale bijdragen in opdracht van de overheid en informeren hen over hun plichten en rechten.

Vanuit 12 kantoren neemt Xerius deze taak ter harte, voor meer dan 238.000 zelfstandigen en 140.000 vennootschappen.

VUB
​Elisabeth Rabaey (Hoofd VUB Foundation)
​Tel: 0492 55 21 23
​Email: Elisabeth.Rabaey@vub.be