VUB en andere Brusselse universiteiten en hogescholen organiseren een groots wetenschapsfestival in Brussel

Op zondag 25 november demonsteren honderden Brusselse wetenschappers hun onderzoek in Muntpunt

In het kader van de Dag van de Wetenschap organiseren de VUB en drie andere Brusselse universiteiten en hogescholen samen met Muntpunt op zondag 25 november een groots wetenschapsfestival. Meer dan 100 docenten en onderzoekers van Vrije Universiteit Brussel, Erasmushogeschool Brussel, KU Leuven en Odisee Hogeschool zetten er via 65 verschillende activiteiten voor jong en oud hun onderzoek in de kijker.

De VUB is met volle inzet aanwezig en neemt een overgroot deel van de activiteiten voor haar rekening. Fans van het heelal en de ruimtevaart, die al helemaal uitkijken naar de Marslanding van 26 november kunnen in workshops zelf een raket of een zonnestelsel bouwen.

De VUB is natuurlijk ook sterk aanwezig met Artificial Intelligence (AI), waarvoor een hele verdieping is voorzien. Er vindt onder andere een lezing plaats over hoe computers de menselijke stem verwerken. Er zijn workshops waarbij je samen met een robot zelf een taal kan creëren, of goede manieren kan aanleren of kan zien hoe een robot steeds bijleert en uit een doolhof ontsnapt.

Daarnaast kan je een literaire wandeling maken, een spectaculair kunstwerk met licht maken, spelenderwijs meer over kanker leren, een lezing over de relevantie van archieven of koraalriffen bijwonen, een chemische plantentuin zaaien en zoveel meer..

Wetenschapsfestival Brussel vindt plaats in het kader van de Dag van de Wetenschap, een jaarlijks initiatief van de Vlaamse Overheid dat het brede publiek een blik achter de schermen van de wetenschap biedt. Dag van de Wetenschap lokt elk jaar duizenden bezoekers naar tal van Vlaamse universiteiten, hogescholen, wetenschappelijke instellingen en bedrijven. Dit jaar staan op zondag 25 november meer dan 750 activiteiten gepland op 97 verschillende locaties in Vlaanderen en Brussel. Vorig jaar klokte het Wetenschapsfestival Brussel in Muntpunt af op 2700 bezoekers.

Het volledige aanbod en gratis tickets vind je op www.wetenschapsfestival.brussels

Zondag 25 november
Muntpunt (Munt 6, 1000 Brussel)
Gratis toegang
www.wetenschapsfestival.brussels

Organisatoren
Een unieke samenwerking van Vrije Universiteit Brussel, Erasmushogeschool Brussel, Odisee Hogeschool, KU Leuven en Muntpunt.

Lies Feron redacteur, Vrije Universiteit Brussel,VUB,VUB Marcom,VUB persdienst