VUB deelt Wetenschapsbox uit in Muntpunt

11e editie van Dag van de Wetenschap gaat zondag 28 november opnieuw digitaal

Livestream vanuit Muntpunt -  13u-17u

Gratis VUB-Wetenschapsbox kan vanaf donderdag 25 november afgehaald worden in Muntpunt

De Vlaamse Overheid besliste vorige week om een fysieke editie van Dag van de Wetenschap te annuleren. Het Wetenschapsfestival Brussel, elk jaar een vaste waarde in de Brusselse bibliotheek Muntpunt, blijft niet bij de pakken zitten en presenteert zondag een mooi online programma dat via een livestream gevolgd kan worden. De Vrije Universiteit Brussel deelt in aanloop naar het festival voor het tweede jaar op rij gratis exemplaren van de Brusselse Wetenschapsbox uit, een doe-het-zelfpakket met zes wetenschappelijke activiteiten voor jong en oud. De boxen zijn vanaf donderdag verkrijgbaar in Muntpunt.

Op zondag 28 november zetten tussen 13u en 17u verschillende onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel, de LUCA School of Arts en KU Leuven  een gevarieerde lezingenreeks neer voor jong én oud. De VUB biedt zes activiteiten aan (van 11). De allerjongsten krijgen vragen voorgeschoteld als “pijn, wat is dat nu eigenlijk?”, of “wat gebeurt er als het ijs op de aarde smelt?”. Volwassenen kunnen zich verdiepen in de dagelijkse toepassingen van en misvattingen over artificiële intelligentie, de Brexitchaos waar Britten na hun exit uit de EU mee geconfronteerd worden, of de betekenis achter de vergelijking E=mc2.

Voor wie het wat creatiever en kunstzinniger mag, is er de webinar over BabelAR, een game in augmented reality die meertaligheid en cultuurbewustzijn versterkt. A Year in Dark Shades is dan weer een audiovisuele lezing-performance die de grenzen tussen geluids- en beeldmateriaal aftast.

Tussen deze voordrachten door krijgen de kijkers korte, geanimeerde filmpjes te zien van wetenschapspopulariserende projecten als Kinderuniversiteit, Wat Zegt De Wetenschap en Wetenschap Uitgedokterd.

Wie de livestream van het Wetenschapsfestival Brussel niet live kan bijwonen, kan vanaf zondag via de website van Dag van de Wetenschap nog tientallen andere wetenschappelijke on demand-activiteiten bekijken.

Los van het Wetenschapsfestival Brussel voorziet de VUB ook losse on demand-activiteiten op Dag van de Wetenschap. Je kan het volledige VUB-programma hier terugvinden: https://www.dagvandewetenschap.be/organisatoren/vrije-universiteit-brussel

Het Wetenschapsfestival Brussel is een samenwerking tussen KU Leuven, LUCA School of Arts, Muntpunt, Vrije Universiteit Brussel en SciMingo vzw. Het vindt plaats in het kader van de Dag van de Wetenschap, een jaarlijks initiatief van de Vlaamse Overheid dat het brede publiek een blik achter de schermen van de wetenschap biedt. Dag van de Wetenschap lokt elk jaar duizenden bezoekers naar tal van Vlaamse universiteiten, hogescholen, wetenschappelijke instellingen en bedrijven. In 2021 werd omwille van de stijgende coronacijfers en de verstrengde maatregelen echter voor het tweede jaar op rij gekozen voor een digitale editie.

Zondag 28 november 2021
13:00u – 17:00u
Livestream vanuit Muntpunt
Gratis

Het volledige aanbod van het Wetenschapsfestival Brussel is terug te vinden op de website van Dag van de Wetenschap: https://www.dagvandewetenschap.be/wetenschapsfestivalbrussel.

Sven De Boeck
T 02 629 13 40