VUB decor van Brusselse cyclocross en Belgische topsport

Op zondag 6 januari zakt de top van de Belgische cyclocross af naar Brussel voor een gloednieuwe veldrit, de Brussels Universities Cyclocross. Op de terreinen van zowel de Vrije Universiteit Brussel (VUB) als de Université Libre de Bruxelles (ULB) vindt de 7de manche van de DVV Verzekeringen Trofee plaats. Voor VUB is het niet de eerste keer dat het Belgische topsporters over de vloer krijgt.

Het is de allereerste keer dat een cyclocross neerstrijkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Tussen de talrijke aula’s en het groen van de VUB- en ULB-campussen, streeft de top van de veldcross naar de overwinning op een gevarieerd parcours. VUB verwacht samen met Golazo duizenden bezoekers. De organisatoren stimuleerden alle studenten en personeelsleden om mee te genieten van deze nationale topsportdag door hen een gratis ticket aan te bieden.

Zondag maken alle sportfanaten kans op een inspanningstest in het Brussels Laboratorium voor Inspanning en Topsport (BLITS) van de VUB. BLITS geeft, aan de hand van een sportmedisch onderzoek en een inspanningstest, wetenschappelijk onderbouwde trainingsrichtlijnen voor zowel recreatieve sporters als topatleten. Deelnemen is gemakkelijk: iedereen die op 6 januari een leuke foto van de cyclocross met #vubcross post op Facebook of Instagram, maakt kans.

Topsport en wetenschap gaan hand in hand

VUB draagt bij aan de professionalisering en ontwikkeling van (top)sport door middel van wetenschappelijk onderzoek. Zo richtte VUB het Brussels Laboratorium voor Inspanning en Topsport (BLITS) op, een door de Vlaamse overheid erkend sportkeuringscentrum. Niet alleen topsporters zijn welkom, (individuele) recreanten en sportclubs kunnen bij BLITS terecht voor een sportmedisch onderzoek en inspanningstests.

Wist-je-dat-jes over de VUB en topsport

Wist je dat de campus waar de cyclocross doorgaat, vroeger het oefenterrein van het Belgisch leger was? Daarom werd de campus in het verleden ‘campus Oefenplein’ genoemd. Onze Belgische veldrijders zijn dus zeker niet de eersten die hun kracht en uithoudingsvermogen testen in deze groene oase in de stad.

Wist je dat VUB topsport hoog in het vaandel draagt? De universiteit biedt al meer dan 30 jaar het programma ‘Topsport & Studie’ aan en was hierin pionier. Via dit programma krijgen jonge topatleten de kans om hun sport te combineren met universitaire studies. En dat werpt zijn vruchten af, want olympiërs Ann Simons en Dirk Van Tichelt (judo) en Sebastiaan Godefroid (zeilen) studeerden er met succes af.

Topsport is wel vaker het onderwerp van onderzoek aan de VUB. Zo onderzoekt het team van professor Veerle De Bosscher bijvoorbeeld de impact van sport op de maatschappij en onderzochten ze recentelijk nog het Sven Nys effect. Voor een overzicht van andere wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel die door middel van onderzoek en het ter beschikking stellen van hun expertise bijdragen aan de samenleving of aan de ondersteuning en verdere ontwikkeling van topsport(ers) verwijzen we u graag door naar onze expertenlijst in bijlage.

Wist je dat ook Florent Van Aubel, de Belgische hockeyspeler die in december op het WK het winnende doelpunt scoorde en zo de Red Lyons naar de wereldtitel loodste, aan de VUB studeert? Hij volgt de masteropleiding Communicatiewetenschappen. Loïck Luypaert, ook een Red Lyon, studeert er sportwetenschappen.

Wist je dat de VUB in 2011 een eredoctoraat – de hoogste universitaire onderscheiding – uitreikte aan Eddy Merckx? In 2013 kreeg gewezen tenniskampioene Kim Clijsters een eredoctoraat.

Nicky Temmerman Vrije Universiteit Brussel
Anaïs Cosemans Communicatieverantwoordelijke Golazo, Golazo