VUB-computerwetenschapper werkt aan tool waarmee je al je smarttoestellen kan bedienen

Sinds geruime tijd wordt de markt overspoeld door ‘slimme’ huishoudtoestellen, die je vanop afstand kan bedienen. Elk van die toestellen wordt gestuurd door een app. Wie veel van die toestellen in huis heeft en hier en daar nog wat domotica wil laten draaien, ziet op den duur in de veelheid van apps het bos door de bomen niet meer. Daar wil VUB-onderzoeker en postdoc Audrey Sanctorum (Web and Information System Engeneering (WISE), Departement Computerwetenschappen) iets aan doen. Voor haar doctoraatsonderzoek ontwierp ze eSPACE, een ontwerptool bereikbaar via een internet browser van waaruit de gemiddelde mens in staat moet zijn om al die verschillende apps te laten werken.

“Tegenwoordig voorziet elk merk van die slimme toestellen zijn eigen mobiele applicatie”, zegt Sanctorum. “Elke app heeft een ander design en verschaft een gelijkaardige maar toch andere beperkte functionaliteit, waardoor het voor de eindgebruikers moeilijk wordt om met al deze verschillende apps om te gaan. Gebruikers met een slimme thermostaat, een paar slimme lampen en slimme stopcontacten moeten nu vaak drie apps leren gebruiken om al deze verschillende slimme toestellen te kunnen controleren. Met de eSPACE ontwerptool bieden we één plek waar gebruikers al hun slimme toestellen kunnen beheren.”

De eSPACE ontwerptool is bedoeld voor mensen zonder technologische achtergrond, die anderzijds wel interesse hebben in een ‘smart home’ systeem, mensen dus met slimme toestellen in huis of mensen die ze graag in huis willen halen. In de meeste huishoudens staan al flink wat van die slimme toestellen, zoals tablets, smart TV’s maar ook slimme lampen, slimme stopcontacten, een slimme thermostaat.

“De eSPACE ontwerptool kan geopend worden via een gewone internet browser en is hierdoor compatibel met de meeste toestellen”, zegt Sanctorum. “Met eSPACE kan je dan je gepersonaliseerde applicatie maken. Dat klinkt misschien op het eerste zicht moeilijk, maar de bedoeling van eSPACE is juist om het gemakkelijk te maken. Eén van de grote voordelen van zo’n gepersonaliseerde app is dat je zelf kiest welke slimme toestellen je wil controleren en ook op welke manier.”

Tijdens een gebruikersstudie van de tool bleek echter dat er nog wat werk aan de winkel was en dat het ontwerpen van gebruikersinterfaces voor gebruikers zonder enige design background niet altijd evident was: de gebruikersinterfaces waren wel functioneel maar niet altijd even praktisch of “esthetisch”. Daar wordt nu verder aan gewerkt, aldus Sanctorum. “Het is daarom nog wat te vroeg om onze tool al op de markt te brengen.”

Sanctorum werkt nu onder leiding van VUB-Prof. Dr. Beat Signer van WISE verder aan de gebruiksvriendelijkheid van de tool.

Audrey Sanctorum

WE