VUB co-organiseert openLAB.brussels SUMMER SCHOOL

“Het potentieel van transitieruimten om samen de stad te maken” - 13-17 september 2021 - USquare-site

Brussel. De stad. En hoe maakbaar is de stad. Dit is het onderwerp van de openLAB.brussels zomerschool “Het potentieel van transitieruimten om samen de stad te maken”, georganiseerd door VUB, ULB, communa - centre d'écologie urbaine en Urban Foxes van maandag 13 september tot en met vrijdag 17 september 2021. Met de zomerschool willen VUB en ULB de weg effenen naar een toekomstig Brussels Research Open Lab op de USquare-site in Etterbeek.

Wie maakt de stad? Op welke onderwerpen of uitdagingen moeten stadsmakers zich richten? Welke wrijvingen en obstakels kunnen we verwachten? Hoe kunnen die worden aangepakt? Met welke ethische overwegingen en waarden moet rekening worden gehouden? Op welke manier kunnen ‘tussenruimten’ broedplaatsen zijn voor meer rechtvaardige, duurzame en participatieve steden?

Academici, studenten, beleidsmakers, activisten, stadsmakers reflecteren door middel van excursies, discussies, lezingen, co-creatieateliers om het potentieel van transitieruimten breed te verkennen en vanuit diverse invalshoeken na te denken over het potentieel van deze plekken om diverse stadsbewoners, makers en gebruikers samen te brengen om grootstedelijke uitdagingen te verkennen, begrijpen en van antwoord te dienen.

Het project maakt deel uit van de engagement van de VUB om als urban engaged university de academische wereld met de  maatschappij te verbinden om participatief onderzoek, leren en engagement te laten bloeien, in overeenstemming met de UNIVER.CITY en de weKONEKT.brussels-filosofie.

Lien Mostmans, onderzoekscoördinator Univer.City: "Ons onderzoek verankeren in de maatschappij is een noodzakelijke taak van de universiteit. VUB zet daarom sterk in op participatief en community-based onderzoek, waarbij we onze kennis beschikbaar stellen voor onze omgeving, maar omgekeerd ook de stad gebruiken als bron van inspiratie en onderzoeksomgeving. Deze summer school wil een voedingsbodem zijn voor onderzoekers die actief zijn in participatief onderzoek, en die bijvoorbeeld citizen science projecten willen opzetten.”

Linde Moriau, pedagogisch coördinator Univer.City: “Met het Brussels Research Open Lab willen we een actieve brug bouwen tussen stad en universiteit. Een omgeving die diverse (stads)actoren, kennis- en ervaringswerelden samenbrengt.  We willen een  platform aanreiken waar mensen die samen verantwoordelijkheid willen nemen voor de stad elkaar kunnen treffen, samen projecten kunnen opzetten en in de kijker zetten. Deze zomerschool is een eerste stap daarnaartoe. Een week lang brengen we ervaren en minder ervaren stadsonderzoekers, geëngageerde studenten, docenten, onderzoekers, burgers en professionals samen. We duiken we in elkaars ervaring met en dromen over de stad en bereiden we voor op toekomstige samenwerkingen.”

Contact:

Linde Moriau