VUB-BRIO studiedag onderwijs en tewerkstelling in de Vlaamse Rand

Op vrijdag 1 december organiseert BRIO (het Brussels Informatie-, Documentatie- & Onderzoekscentrum van de VUB) een studienamiddag met als thema ​ 'Hoe goed sluit het Brussels onderwijs aan bij de vraag naar tewerkstelling in de Vlaamse Rand?'

Het wordt wel eens de Brusselse paradox genoemd: in onze hoofdstad is er zowel een hoog aantal werkzoekenden als een hoog aantal niet ingevulde vacatures. Dat zou vooral komen omdat veel werkzoekenden niet beschikken over de kwalificaties die werkgevers vragen. Het aantal jobs voor midden- en hooggeschoolden is de laatste decennia enkel toegenomen, terwijl veel Brusselse werkzoekenden geen of hoogstens een diploma secundair onderwijs bezitten. Deze mismatch tussen vraag en aanbod geldt ook voor de arbeidsmarkt in de Rand: ook daar raken veel vacatures niet ingevuld, terwijl de arbeidsreserve in de naburige hoofdstad toch groot is. BRIO onderzocht welke sectoren het meeste potentieel bieden om laaggeschoolde Brusselaars te werk te stellen. Concreet zijn er nog veel vacatures bij openbare diensten en bestuur, detailhandel en onderwijs, maar ook die raken moeilijk of niet ingevuld. Het heeft dus niet enkel te maken met formele diplomavereisten, maar ook met taalverschillen, mobiliteitsproblemen en misschien wel met mentale grenzen.

BRIO werkte mee aan een territoriale en sociaal-economische diagnose van het Brussels Gewest, een studie in samenwerking met het Brussels Studies Institute, en stelt de resultaten voor op een studiedag. We brengen vervolgens betrokken partijen rond de tafel om samen na te denken over het aanspreken van deze potentiële tewerkstellingspool.