VUB brengt potentieel harde vechtsporten voor Brusselse jongeren in kaart

Meerwaarde van vechtsporten vanuit wetenschappelijke en artistieke disciplines

Heel wat jongeren – zeker in de Brusselse context – bevinden zich in een maatschappelijk kwetsbare positie. Verschillende trajecten in binnen- en buitenland tonen aan dat actieve betrokkenheid van jongeren de beste kansen biedt op succesvolle uitkomsten. Daarom lanceerde de VUB als urban engaged university het BXL Living Vechtsportlab, onder leiding van VUB-onderzoekers Marc Theeboom en Hebe Schaillée. De universiteit wil zich op deze manier engageren om jongeren de hulp te bieden die ze verdienen. In het kader van de VUB-weKONEKT-week is er vandaag een debat rond de maatschappelijke meerwaarde van die vechtsporten.

Met het twee jaar durende project, gefinancierd door de VUB, schenkt de universiteit aandacht aan de uitdagingen waar jongeren voor staan en hoe sport, en in dit geval harde vechtsporten, een bijdrage kunnen leveren om beter om te gaan met die uitdagingen.

Met het BXL Living Vechtsportlab zetten we als universiteit in op de sensibilisering van de potentiële meerwaarde die het beoefenen van harde vechtsport biedt. Niet alleen in clubverband, maar ook in andere contexten, zoals de welzijnssector, de sociale sector, etc. Het is wetenschappelijk bewezen dat vechtsporten zoals boksen leiden tot een versterkte sociale cohesie. Daarnaast engageren we ons met dit project voor het doorbreken van de negatieve beeldvorming rond vechtsporten en stellen we boksen als vorm van artistieke expressie centraal”, licht voorzitter van de VUB-onderzoeksgroep Sport & Society en trekker van het project, Marc Theeboom, toe.

“We vinden het als universiteit belangrijk om genuanceerde standpunten in te nemen rond alle aspecten van het maatschappelijk leven. Ook als het gaat om spraakmakende onderwerpen, zoals harde vechtsporten. We willen als instelling die jongeren voorbereidt op hun later functioneren in de maatschappij inspireren en laten zien hoe we vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines een meerwaarde kunnen bieden rond het thema van vechtsporten”, vult de projectmanager van het BXL Living Vechtsportlab, Hebe Schaillée, aan.

Partnerschappen met verschillende actoren en disciplines

Het BXL Living Vechtsportlab bestaat uit een consortium van tien wetenschappelijke partners verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel of de Université libre de Bruxelles en twee bijkomende partners, het risicovechtsportplatform en UNIVER.CITY, die projectmatige ondersteuning bieden.

“Iedere wetenschappelijke partner uit het consortium beschikt over een eigen onderzoeksexpertise. Het lab biedt een unieke kans tot partnerschappen tussen verschillende actoren en disciplines, zoals sport- en bewegingswetenschappen, educatiewetenschappen en criminologische wetenschappen. Voor alle activiteiten werken we samen met verschillende doelgroepen en stimuleren we interactie tussen mensen uit verschillende sectoren. Het opzetten van nieuwe en het versterken van bestaande partnerships staat dan ook centraal in de werking van het BXL Living Vechtsportlab”, besluit Marc Theeboom.

Noot voor de pers:

Debat rond potentieel van harde vechtsporten

De Vrije Universiteit Brussel, de Koninklijke Vlaamse Schouwburg en het Risicovechtsportplatform slaan de “bokshandschoenen” in elkaar. De drie partners voeren in drie rondes een debat over het potentieel van harde vechtsporten. Onder andere VUB-rector Caroline Pauwels en de voorzitter van de VUB-onderzoeksgroep Sport & Society, Marc Theeboom, zullen hun licht laten schijnen over het thema. Het evenement maakt deel uit van de VUB-weKONEKT-week.

Het debat kan u volgen op  dinsdag 30 maart 2021 om 20u00.

- 30 maart 2021 (online uitzending)

- 20u00-21u30

- Livestream: bekijk de livestream via ons Facebook event of https://247.kvs.be/

- Inschrijven is niet nodig