VUB blijft groeien: populariteit talen en wetenschappen in de lift

22 september 2022, Brussel – De inschrijvingsperiode aan de Vrije Universiteit Brussel is nog volop bezig. Toch ziet de universiteit, net als de vorige jaren, een stijgende trend in de inschrijvingscijfers. Het aantal nieuwe inschrijvingen steeg met net geen 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De sterkst stijgende bacheloropleidingen zijn Business Economics, Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie en Biomedische Wetenschappen.

De trend is ook in andere opleidingen positief. Zo trekken de bacheloropleidingen van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, waaronder de nieuwe opleiding Linguistics en Literary Studies, voor het tweede jaar op rij meer nieuwe studenten aan. De faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen doet het goed met een mooie stijging qua studentenaantal. De stijging is vooral toe te schrijven aan de opleiding Biologie en de gloednieuwe en in Vlaanderen unieke bacheloropleiding Artificiële Intelligentie. De stijging zet zich door bij de Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie en de Biomedische Wetenschappen.

De drie Engelstalige bacheloropleidingen Social Sciences, Business Economics en Linguistics en Literary Studies zitten ook in de lift. Een goede zaak, vindt rector Jan Danckaert: “Al sinds haar ontstaan is de VUB door haar ligging in de hoofdstad van Europa een internationale universiteit met ongeveer 25% internationale studenten. Onze internationale aantrekkingskracht is een verrijking voor de universitaire gemeenschap, zowel voor de Belgische als voor de internationale studenten. Het verruimt onze blik op de wereld, en helpt ons ook om tot meer gefundeerde oplossingen te komen voor de maatschappelijke uitdagingen van onze tijd.”

Warm welkom

81% van de nieuwe studenten nam deze week deel aan de onthaaldagen op de VUB-campus in Etterbeek.

‘’De nieuwe studenten hebben vandaag erg veel nood aan een warm welkom in onze universitaire gemeenschap na de moeilijke COVID jaren.”, zegt rector Jan Danckaert. “Via verschillende info­momenten en ludieke activiteiten laten we de nieuwe lichting kennis maken met de VUB, haar onder­steunende diensten, het studentenleven en met elkaar. Zo bouwen we samen aan verbinding. Wanneer de lessen volgende week dan effectief starten, zijn ze al wat vertrouwd met hun nieuwe omgeving. Dat draagt bij tot een vlotte start en tot betere studieresultaten. ”

De VUB-campus in Jette verwelkomt haar studenten op maandag 26 september. De inschrijvingsperiode voor academiejaar 2022-2023 loopt nog tot 30 september.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact