VUB biedt interactieve infosessies aan als alternatief voor infodagen

Rector Caroline Pauwels informeert toekomstige studenten persoonlijk in online sessie

De coronacrisis is moeilijk weg te denken uit het dagelijkse leven. Ook voor scholieren in de laatste etappe van het secundair onderwijs is de impact voelbaar. Normaal gezien kunnen zij tijdens een infodag persoonlijk kennismaken met de hoger onderwijsinstellingen en hun opleidingen, maar door de social distancing regels is dit momenteel geen optie. Om studenten toch de kans te geven om hun prangende vragen te stellen aan proffen en assistenten, organiseert de VUB interactieve infosessies in kleine groepen die hen op weg moeten helpen bij hun studiekeuze. Inschrijven voor de online infosessies kan op www.vub.be/infodag.

Tijdens de infodagen op de campussen in Etterbeek en Jette kunnen studenten in normale omstandigheden terecht voor een rondleiding op de campus of in de koten, informatiesessies en leerrijke gesprekken met proffen en studenten over de opleidingen en het studentenleven op de VUB. Op 26 april zou de universiteit een nieuwe lading studenten verwelkomen op haar uitvalsbasis, maar daar steekt het coronavirus een stokje voor.

VUB biedt als alternatief voor de traditionele infodagen interactieve sessies waarbij toekomstige studenten hun vragen over de opleidingen en diverse studentenvoorzieningen kunnen voorleggen.

Communicatieverantwoordelijke studentenrekrutering Heleen van Schooneveld: “We weten dat het maken van een studiekeuze heel wat vragen en twijfels met zich meebrengt. Met behulp van deze infosessies kunnen studenten ondanks de fysieke afwezigheid toch bij iemand terecht voor wat extra duiding en opheldering, op een moment dat voor hen goed uitkomt.”

Studenten kiezen zelf wanneer
De online chatsessies zullen verlopen via de Microsoft Teams software, die in de huidige lockdownsituatie aan populariteit won als platform voor virtuele vergaderingen en live-evenementen. Op www.vub.be/infodag krijgen studenten een overzicht te zien van de verschillende opleidingen per faculteit en de deelnemende studentenvoorzieningen. Op dezelfde pagina kunnen toekomstige studenten bekijken wanneer de infosessies georganiseerd worden en een moment kiezen dat voor hen het best past. Studenten uit het secundair onderwijs kunnen vanaf nu hun sessie inboeken en de eerste sessies zullen plaatsvinden in de laatste week van april.

Rector Caroline Pauwels overtuigt studiekiezers tijdens chatsessie
In de lijst van informanten die de sessies zullen begeleiden prijkt een opvallende naam: VUB-rector Caroline Pauwels. Op donderdag 14 mei zal zij tijdens een live sessie van 12u45 en 13u45 vragen van studenten beantwoorden met betrekking tot de VUB en Brussel als studentenstad. “Het coronavirus maakt het leven van studiekiezers er niet makkelijker op, maar het is mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is met een flinke dosis inventiviteit in deze digitale tijden. Met mijn sessie hoop ik studenten het unieke karakter van de VUB mee te geven en hen wegwijs te maken in al wat onze mooie hoofdstad hen te bieden heeft”,  klinkt het bij rector Caroline Pauwels.

CO
Sicco Wittermans