VUB analyseert resultaten van internationaal TALIS 2024-onderzoek
De Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft, onder leiding van prof. dr. Filip Van Droogenbroeck en collega’s, de analyses uitgevoerd voor TALIS 2024 (Teaching and Learning International Survey) in Vlaanderen. TALIS is het grootste internationale onderzoek bij leraren en schoolleiders, georganiseerd door de OESO. In 2024 namen wereldwijd ongeveer 280 000 leraren uit 17 000 scholen deel, verspreid over 55 onderwijssystemen.
Ook Vlaanderen participeerde aan het grootschalige onderzoek: 7 129 leraren en 430 scholen deelden hun ervaringen over hun werk, professionele ontwikkeling en de uitdagingen in het onderwijs. De resultaten bieden inzicht in actuele thema’s zoals arbeidsomstandigheden, professioneel leren, werkdruk en welzijn, digitale competenties en AI, diversiteit en inclusie, en schoolklimaat. Ze helpen beleidsmakers, scholen en leraren om beter te begrijpen hoe het onderwijs vandaag wordt beleefd en waar de noden liggen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het TALIS-team van de VUB, bestaande uit: Prof. dr. Filip Van Droogenbroeck (promotor – woordvoerder), Prof. dr. Jerich Faddar, Prof. dr. Jessy Siongers, Prof. dr. Bram Spruyt, Prof. dr. Valérie Thomas en Prof. dr. Dimokritos Kavadias (co-promotoren), Petrus Te Braak (postdoctoraal onderzoeker), Robin Simon en Kylian Almey (onderzoekers).
In de volgende weken organiseert de VUB vier interactieve webinars waarin de belangrijkste bevindingen worden toegelicht:
🗓️ 22/10 – Wie staat er voor de klas?
🗓️ 29/10 – Wat doen leraren?
🗓️ 19/11 – In welke context werken leraren?
🗓️ 26/11 – Hoe blijven leraren professioneel leren en hoe gaan ze om met AI?
Meer informatie en inschrijvingslinks volgen binnenkort. Het volledige rapport kan je hier raadplegen: https://talis2024.be/resultaten/