Vrije Universiteit Brussel stijgt in THE-ranking

Meeste Belgische universiteiten in top 13% beste universiteiten wereldwijd

Woensdag 12 oktober - De Vrije Universiteit Brussel behoort tot de top 13% beste universiteiten wereldwijd. De VUB komt als vijfde beste Belgische (de Vlaamse en de Waalse) universiteit uit de bus. Dat blijkt uit de jaarlijkse World University Rankings (WUR) van het Britse magazine Times Higher Education (THE).

Ten opzichte van vorig jaar betekent het een stijging in ranking voor de VUB. Ook de UAntwerpen en de UHasselt stijgen. Er is ook een Belgische nieuwkomer in de rangschikkingslijst van beste universiteiten: de UMons.

Van alle Belgische universiteiten, staat de KULeuven het hoogst gerangschikt in de lijst, op nummer 42. De UGent komt op de tweede plaats (nummer 107 in de ranglijst), gevolgd door UAntwerpen (131), UCLouvain (170), ULB en VUB (beiden komen voor in de plaatsengroep 201-250).

THE beoordeelt universiteiten op basis van parameters in vier domeinen: onderwijs, onderzoek, internationalisering en valorisatie. Behalve UCLouvain, verbeterde elke Belgische instelling haar eindscore. Voor de domeinen onderwijs en internationalisering, tekenden ze bijna allemaal een positieve score-evolutie op. Een mooi resultaat, want het geeft aan dat het Belgische universitaire onderwijs tot de wereldtop behoort. De top 13% om precies te zijn.

Evolutie VUB

Van de tien gerangschikte Belgische universiteiten, klimt de VUB naar de vijfde plaats. In 2021 stond ze nog als zesde van negen gerangschikt. VUB stijgt ook een plaatsengroep naar 201-250, en komt daarmee in dezelfde plaatsengroep als zusteruniversiteit ULB terecht. Ter vergelijking, vorig jaar kwam de VUB terug in de groep 251-300.

VUB toont een mooie evolutie in haar eindscore, alsook scores op vier van de vijf ​ domeinen. Onderzoek blijft haar sterkste pijler en voor citaties noteerde de VUB een mooie stijging in score. Dankzij deze resultaten behoort de VUB volgens THE WUR editie 2023 nu tot de top 13% van beste universiteiten wereldwijd. Haar beste resultaat in het klassement tot dusver.

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact