Vrije Universiteit Brussel sluit zich als eerste Belgische universiteit aan bij #WithRefugees Coalitie van UNHCR

Op 26 februari 2018 ondertekende prof. dr. Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), een verbintenis met UNHCR waarmee de universiteit lid wordt van de internationale coalitie #WithRefugees. Het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties (UNHCR) startte dit initiatief om internationaal de druk op te voeren om mensen te beschermen die omwille van conflict of vervolging hun land moeten ontvluchten. Met het initiatief gaat een wereldwijde petitie gepaard.

De VUB is de eerste Belgische universiteit die zich bij de coalitie aansluit. Daarmee voegt ze zich bij een reeks opmerkelijke namen uit het bedrijfsleven, ngo's, internationale organisaties en andere gerenommeerde academische instellingen.

“Dit initiatief van UNHCR weerspiegelt de kernwaarden en principes van de VUB", legt professor Pauwels uit. "Als universiteit zijn we pleitbezorger van de rechten van vluchtelingen en zij die hun thuisland omwille van oorlog en conflict moeten verlaten. Vorig jaar, in november 2017, reikten we hiervoor nog een eredoctoraat uit: aan Dr. Emma Bonino en de mensen van de het eiland Lampedusa voor hun toewijding en zorg voor vluchtelingen.”

De Vrije Universiteit Brussel heeft sinds 2016 een ‘welcome student refugee programme’. In 2018 breidt VUB dit programma uit. Onder de noemer ‘InCampus’ wordt een specifiek traject opgestart voor vluchtelingen die extra taalondersteuning, studiebegeleiding of psychologische begeleiding nodig hebben. Daarnaast maakt de VUB deel uit van het wereldwijde ‘Scholars at Risk netwerk’, een organisatie die wetenschappers en academici beschermt waarvan het leven en de vrijheid in gevaar zijn. Door middel van het netwerk krijgen zij tijdelijke onderzoeks- en onderwijsposities aangeboden en kunnen zij hun werk verder zetten.

"VUB is een maatschappelijk betrokken universiteit die zich inzet voor mensenrechten en academische vrijheid. Deze waarden geven we ook mee aan onze studenten. We leiden hen op tot wereldburgers die niet schuw zijn om zelf engagement op te nemen en daarmee het verschil maken in de samenleving", voegt professor Pauwels toe.

Door lid te worden van deze coalitie, toont de VUB haar publieke solidariteit met vluchtelingen en hun benarde situatie.

Meer informatie is te vinden op:

Marie Aurousseau Project coordinator International Relations, Vrije Universiteit Brussel
Sarah Jansssens Marketing & communication, Vrije Universiteit Brussel
Sarah Jansssens Marketing & communication, Vrije Universiteit Brussel