Voorzitter Europese Commissie Ursula Von der Leyen bezoekt AI-instituut van VUB en ULB

FARI deelt in relance-gelden Europa om kunstmatige intelligentie in Brussel te boosten

De EC-voorzitter bezocht samen met premier Alexander De Croo het VUB-ULB instituut FARI in het kader van de goedkeuring van het Belgische relanceplan. FARI is het artificial intelligence institute for the Common Good. FARI (VUB – ULB) ontvangt tien miljoen euro om de Brussel hoofdstad mee te helpen in haar digitale transformatie.

FARI is een onafhankelijk initiatief op het gebied van kunstmatige intelligentie, data en robotica, dat wordt geleid door twee universiteiten in Brussel: de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université libre de Bruxelles (ULB). Dit initiatief heeft tot doel burgers, politici en bedrijven alsook non-profitorganisaties te helpen bij het aanpakken van lokale, alledaagse of lange termijn uitdagingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, België en Europa. Het bestaat uit meer dan 300 onderzoekers van beide universiteiten, verbonden aan tien onderzoekslabs en vijftien disciplines (van Computer Wetenschappen en Ingenieurswetenschappen tot Rechten en Sociologie).

Het FARI-project werd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) geselecteerd om bij te dragen tot het lokale herstel op sociaal en economisch vlak. FARI krijgt hiervoor tien miljoen euro ontvangen de komende vier jaren.

Met dat geld wacht FARI een belangrijke taak. De doelstellingen zijn onder meer:

• Projecten leiden en initiëren om de kloof tussen AI-deskundigen, burgers, bedrijven en overheidsdiensten te overbruggen.
  • Diensten aanbieden aan de publieke overheden om verantwoorde AI-projecten voor Brussel te ondersteunen en te promoten.
  • Nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma’s maken die ervoor te zorgen dat het Brusselse ecosysteem economisch voordeel kan halen uit duurzame AI, Data en Robotica technologie.
  • Het ontwikkelen van slimme strategieën, om alle Brusselaars te betrekken en hun inbreng in de ontwikkeling van AI-projecten te maximaliseren.
  • Een ambitieuze educatieve hub (AI Academy) op te zetten over kunstmatige intelligentie, data en robotica en hun maatschappelijke impact over te dragen op verschillende doelgroepen (en bestaande Brusselse initiatieven hierin te ondersteunen).
  • Het Brusselse AI Ecosysteem te verbinden in een open Test & Experience Center.
  • De Brusselse administratie helpen om deze technologieën in Brussel toe te passen in bestaande en nieuwe diensten (bv. via Digital Twin of IOT-initiatieven).
  • De roadmap van FARI zo ontwikkelen dat het zal bijdragen tot de digitale innovatiestrategie met betrekking tot AI-, Data- en Robotica-technologie voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

"Het FARI-project – AI for the Common Good, is één van de vlaggenschepen die door de Brusselse regering zijn ingediend in het kader van het Belgische herstel- en veerkrachtplan. Hiermee geeft het Brussels Gewest blijk van zijn ambitie om onderzoekers te steunen die deze technologie willen ontwikkelen met oog voor sociale, economische en milieu-uitdagingen. Ik ben verheugd dat het Belgische plan nu. officieel is aanvaard door de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, en dat FARI, dat nu in BeCentral is gevestigd, in het zonnetje werd gezet," aldus Barbara Trachte, staatssecretaris voor Economische Transitie en Wetenschappelijk Onderzoek in de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer informatie bij

www.fari.brussels