Vlaams Parlement zet zijn deuren open voor VUB-studenten

Het Bezoekerscentrum van het Vlaams Parlement zet vanaf 24 september zijn deuren open voor VUB-studenten om er les te komen volgen. Dat geeft hen de mogelijkheid om in coronatijden toch fysiek les te kunnen volgen en tegelijk het Vlaams Parlement van nabij te leren kennen.

Universiteiten zoeken vandaag naar diverse manieren om de druk op hun campussen te verlichten en de lessen toch zoveel mogelijk fysiek te laten doorgaan. Als Vlaamse universiteit in de hoofdstad van Europa wil de VUB haar studenten ook verbinden met Brussel, een belangrijke voedingsbodem en tevens een klankbord voor de VUB. Via weKONEKT wil de VUB haar banden met het Vlaams Parlement versterken door de band te intensifiëren. Daarom vroeg VUB-rector Caroline Pauwels aan het Vlaams Parlement sommige lessen in de parlementaire gebouwen te laten plaatsvinden.

Liesbeth Homans:

Het Vlaams Parlement heeft er van bij de start in 1995 voor gekozen om een open huis te zijn voor alle geledingen van de Vlaamse samenleving. De glazen koepel staat daarvoor symbool. Het is voor ons dan ook evident dat het parlement positief antwoordde op de vraag van VUB-rector Caroline Pauwels. Het Vlaams Parlement heeft de voorbije maanden zijn democratische rol voluit blijven opnemen, maar we vinden het ook ontzettend belangrijk dat het onderwijs, in deze tijden zo optimaal mogelijk blijft functioneren. Als we daarbij kunnen helpen, doen we dat zeer graag.”

Voor de VUB kadert dit initiatief ook in het plan om de banden met instellingen in Brussel nauwer aan te halen en de studenten in contact te laten komen met Brussel.

Caroline Pauwels:

In samenwerking met onze partners in Brussel zorgen we ervoor dat onze studenten, ook in deze bijzondere tijden, zoveel mogelijk contactonderwijs krijgen: de fysieke ontmoeting tussen studenten onderling en met hun docenten blijft heel belangrijk. Door het onderwijs te organiseren op bijzondere locaties, maken we onze studenten ook vertrouwd met de instellingen die in deze stad aanwezig zijn. Via het weKONEKT initiatief krijgen onze studenten journalistiek en politieke wetenschappen dit jaar les in het Vlaams Parlement: dat zorgt ongetwijfeld voor een mooie inhoudelijke én pedagogische meerwaarde."

Het Vlaams Parlement heeft uiteraard de nodige maatregelen genomen om de lessen ‘coronaproof’ te laten verlopen. Ze worden in kleine groepen gegeven en lopen tot het einde van het eerste semester. In de loop van het najaar wordt bekeken of de samenwerking wordt verdergezet.

Noot aan de pers: Indien gewenst kan u een kijkje komen nemen tussen 11u45 en 12u15. Professor Martina Temmerman, coördinator van de opleiding journalistiek aan de Vrije Universiteit Brussel, en haar studenten staan u dan graag even te woord. Graag uw aanwezigheid melden bij Lies Feron, persrelaties VUB, [email protected] - 0484 590 550

Contact opleiding journalistiek

Martina Temmerman