Virtual en augmented reality doen shoppers meer kopen

Nieuw VUB-onderzoek toont aan dat vooral sterke beleving zorgt voor gelukkigere klanten met meer kooplust

Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zijn de technologieën van het moment, en steeds meer bedrijven experimenteren ermee om bijvoorbeeld hun product te promoten of verkopen. Maar in hoeverre werkt dat? Volgens doctoraatsonderzoek dat Helena Van Kerrebroeck (VUB, faculteit Sociale Wetenschappen & Solvay Business School) voerde onder begeleiding van prof. dr. Kim Willems en prof. dr Malaika Brengman wel: ze stelde namelijk vast dat zowel VR als AR een positief effect hebben op de houding van klanten tegenover merken en/of producten omdat dankzij de technologie de producten dichterbij en echter aanvoelen voor de consumenten. Dit boost hun klantbeleving, die dan op haar beurt weer zorgt dat consumenten meer geneigd zijn om het product ook te kopen. “VR en AR vullen hiaten van de traditionele marketing op en bieden dus ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce”, aldus Van Kerrebroeck.

Om de impact van VR te meten op de klant- en winkelervaring van consumenten, liet Van Kerrebroeck enkele proefpersonen tijdens een experiment kennis maken met merken en producten via VR enerzijds en klassieke tweedimensionale reclametools zoals video’s en foto’s anderzijds. Wat blijkt? Consumenten uit de VR-groep staan beduidend positiever tegenover het voorgestelde merk of product. Bovendien zijn deze klanten ook meer geneigd om het product effectief aan te kopen. Volgens Willems ligt de sleutel tot succes in het feit dat VR producten tastbaarder maakt:

“Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt. Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten lieten we proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken. Die extra dimensie prikkelt duidelijk. Het is ook nog eens relatief nieuw en dat intrigeert mensen altijd”

Bovendien kan VR ook de winkelomgeving verbeteren: een experiment in een druk winkelcentrum, waarbij een reeks shoppers een VR-bril opkregen, toont dat zij minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden waren over het winkelcentrum. Ze zijn daarnaast ook meer geneigd om nog een keer terug te komen.

Virtueel testen werkt
Daarnaast werd onderzocht welke impact AR heeft op de koopervaring -en gedrag van (online) shoppers. Hiervoor lieten de onderzoekers proefpersonen online winkelen met een laptop en computermuis (waarbij ze bet product niet kunnen aanraken), met een smartphone met touchscreen (product kunnen ze aanraken) en een tablet met AR-functies op (product kunnen ze aanraken en in hun omgeving plaatsen als het ware). De resultaten tonen aan dat de deelnemers uit de AR-groep sneller een product als hun bezit beschouwen en ook een positievere shopervaring rapporteren.

“Ook dit is een interessante vaststelling, zeker voor e-commerce. Want één van de drempels die mensen tegenhoudt bij online shoppen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Denk maar wanneer je een kledingstuk vindt of een meubel. Via AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien. Kortom: VR en AR zullen de manier waarop bedrijven producten aan de man brengen en ook het consumentengedrag de komende jaren radicaal veranderen” besluit Willems.