Universiteiten als partners in taalbeleid

Lezing en debat met Sven Gatz, Brussels Minister van Meertaligheid, op dinsdag 10 maart aan de VUB

Beste journalist,

Op uitnodiging van rector Caroline Pauwels komt Brussels minister bevoegd voor de promotie van Meertaligheid Sven Gatz op dinsdag 10 maart 2020 zijn meertaligheidsbeleid voorstellen op de VUB. Sven Gatz werd vorig jaar de eerste minister ooit voor meertaligheid in Europa. Zijn beleidsplan bevat een aantal uitdagende voornemens, zoals het streven naar drietalige Brusselse jongeren, het stimuleren van meertaligheid in het Brusselse bedrijfsleven, en de mogelijkheid om een internationaal expertisecentrum rond meertaligheid op te richten.

“De Vrije Universiteit Brussel is bij uitstek een meertalige universitaire gemeenschap. Haar taalbeleid is in volle ontwikkeling, en veel onderzoek en onderwijs op onze campussen is verwant met de plannen in de beleidsnota over meertaligheid. Samen met onze zusteruniversiteit ULB houden we bijvoorbeeld al langer een pleidooi voor de oprichting van meertalige secundaire scholen in Brussel. Wij willen met minister Gatz het gesprek aangaan over de rol van universitair onderzoek in het officiële taalbeleid, maar ook over de positie van de VUB als een actieve en positieve kracht in meertalig Brussel,” zo rector Caroline Pauwels.

Programma – Dinsdag 10 maart

15u30-16u00     Voorstelling meertaligheidsbeleid Sven Gatz

16u00-16u45     Debat met prof. Alex Housen,  prof. Rudi Janssens en prof. Jill Surmont

16u45-17u00     Debat met publiek

17u00-18u00     Receptie

Plaats -  Groene Zaal, U-Residence, Pleinlaan 2, 1050 Brussel

U bent van harte uitgenodigd om dit debat bij te wonen. Gelieve uw komst te bevestigen bij [email protected].

Wenst u voor- of nadien een interview met prof. Wim Vandenbussche, prof. taalbeleid en -politiek en organisator van het debat, of met één van de sprekers? Contacteer: [email protected] - 0484 590 550

LW CO