Unieke afstudeerceremonie ULB en VUB op Grote Markt van Brussel

Herinnering: Van 28 september tot 5 oktober zullen de Université libre de Bruxelles (ULB) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB), in samenwerking met de Stad Brussel, hun afgestudeerden proclameren op de Grote Markt.

Nadat de Stad Brussel had vernomen dat de proclamaties van de twee Brusselse universiteiten niet zoals gebruikelijk op hun campussen konden plaatsvinden, stelde zij voor om deze afstudeerceremonies op de Grote Markt te laten plaatsvinden. Dit voorstel werd heel positief ontvangen door de ULB en de VUB. Voor het eerst organiseren de meeste faculteiten straks hun plechtige proclamatie buiten de campussen.

De VUB-proclamaties vinden plaats op 28 en 29 september, de ULB-proclamaties volgen op 30 september, 1 en 5 oktober.

Op 30 september wordt een gezamenlijke proclamatie georganiseerd door de ingenieursopleidingen van de ULB en de VUB (BRUFACE - Faculteit Ingenieurswetenschappen van Brussel). BRUFACE is een initiatief van de twee ingenieursopleidingen van de twee universiteiten. Deze twee faculteiten bieden vijf van hun Masters volledig gemeenschappelijk aan en in het Engels, waarna de studenten een gezamenlijk VUB/ULB diploma ontvangen. Dit jaar zijn bijna 140 BRUFACE-studenten afgestudeerd. De proclamatie vindt plaats in aanwezigheid van burgemeester Philippe Close en beide rectoren.

Journalisten dienen hun accreditatie te halen bij  Maïté Van Rampelbergh - Stad Brussel - 02 279 47 42 - [email protected] of via Sicco Wittermans - VUB - [email protected], 0473 96 41 37

Om de veiligheid en het goede verloop van de proclamaties te garanderen, vindt de ceremonie buiten plaats. De afgestudeerden zijn met maximaal 200 en krijgen de proclamatie  in aanwezigheid van hun professoren en decanen. Voor de VUB betekent dit in totaal tien proclamaties in totaal 1.500 studenten, voor de ULB betekent dit vijftien ceremonies voor de negen deelnemende faculteiten, goed voor ongeveer 2.000 studenten. In totaal ontvangen 3.500 studenten hun diploma's op de Grote Markt.

Elke afgestudeerde kan tot twee gasten uit zijn of haar bubbel meebrengen en iedereen is verplicht een mondmasker te dragen. Op de Grote Markt zijn de zitplaatsen zo gerangschikt dat de afstandsregels makkelijk kunnen worden gerespecteerd. De stoelen worden na elke ceremonie ontsmet.

De ceremonies kunnen ook op een groot scherm worden gevolgd en worden ook gestreamd. De link: https://www.vub.be/streaming-graduation-ceremonies.

Dit jaar is er geen receptie, maar de Stad nodigt de pas afgestudeerden en hun familieleden uit, om het evenement te vieren in de vele gezellige, maar veilig georganiseerde cafés en restaurants op en rond de Grote Markt.

Perscontacten

Kabinet van Philippe Close, Burgemeester van de Stad Brussel: Maïté Van Rampelbergh, [email protected], 0498 48 37 13

Woordvoerder VUB: Sicco Wittermans, [email protected], 0473/ 96 41 37

Woordvoerder ULB: Valérie Van Innis, [email protected], 0497 41 53 57