ULB-student en verzetsstrijder Arnaud Fraiteur krijgt gedenkplaat

Vandaag om 15u wordt de gedenkplaat voor verzetsstrijder Arnaud Fraiteur ingehuldigd aan de gelijknamige brug, die de VUB en ULB campussen verbindt met de buurt rond de begraafplaats van Elsene. Met de gedenkplaat wil het Centre d’Action Laïque (CAL) en haar ledenorganisaties, in samenwerking met Infrabel, de gemeente Elsene, de ULB en de VUB, de nagedachtenis van deze jonge verzetsstrijder eren.

“Vele studenten van de VUB en ULB lopen dagdagelijks over deze brug, zonder te weten wie Arnaud Fraiteur is. Hij was een jonge student die streed voor zijn idealen en voor een betere samenleving in tijden van oorlog. Door deze gedenkplaat willen wij benadrukken hoe belangrijk het is waakzaam te blijven. De recente actualiteit toont aan dat fundamentele rechten nooit voor eeuwig verworven zijn en dat we ons steeds opnieuw moeten inzetten voor vrijheid, gelijkheid en democratie. Dat is een belangrijke boodschap voor ons allen, en in het bijzonder voor onze studenten.zegt vicerector Onderwijs en Studentenbeleid Jan Danckaert.

De Arnaud Fraiteurbrug ligt op enkele meters van de VUB en ULB campussen aan de Pleinlaan en werd onlangs gerenoveerd door Infrabel. De naam die de brug draagt verwijst naar het Belgische verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Arnaud Fraiteur werd geboren in Elsene op 23 mei 1924. Hij was nog maar net aan zijn studie voor ingenieur begonnen aan de universiteit van Luik toen die na de invasie van de Duitsers in mei 1940 moest sluiten. Hij zette zijn studies clandestien verder aan de ULB en sloot zich aan bij het verzet. Onder de schuilnaam Max wordt hij lid van het Belgische Partizanenleger, beter bekend onder de naam Partisans Armés. Op 13 april schiet hij, vergezeld van twee andere verzetsstrijders, André Bertulot en Maurice Raskin, Paul Colin en diens lijfwacht meerdere malen neer in de boekhandel onder het kantoor van Le Nouveau Journal en Cassandre op de Bergstraat in Brussel. Journalist en kunstcriticus Paul Colin was een berucht collaborateur en directeur van het dagblad Le Nouveau Journal en het weekblad Cassandre, Franstalige spreekbuizen van de bezetter.  De metgezellen van Fraiteur worden na de aanslag snel gearresteerd. Fraiteur kan onderduiken maar wordt, voor hij naar Frankrijk kan ontsnappen, verraden. De drie verzetsstrijders worden naar Fort Breendonk gebracht waar ze worden gefolterd en op 10 mei 1943 worden opgehangen. Arnaud Fraiteur was 19 jaar.

In 1947 geeft de familie van Arnaud Fraiteur toestemming om het eerste Belgische Centrum dat zich inzet voor kinderen met een handicap naar hem te vernoemen, Le Centre  Arnaud Fraiteur – La Cité Joyeuse. In Elsene is er een straat naar hem vernoemd, een bushalte en deze brug.

Met de gedenkplaat aan de brug en de gratis verkrijgbare brochure “Arnaud Fraiteur, jeune résistant” kan het verhaal van de jonge verzetsstrijder worden herbeleefd.

Véronique De Keyser, voorzitter van het Centre d'Action Laïque, licht toe: "Het verankeren van de herinnering aan deze periode op een manier die voor iedereen zichtbaar is, is niet alleen pedagogisch, maar ook een manier om de vergetelheid te bestrijden en ons eraan te herinneren dat onze openbare ruimten ook de dragers kunnen en moeten worden van de democratische waarden van vrijheid, gelijkheid en solidariteit."

Als urban engaged university onderschrijft VUB de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties en wil ze bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin duurzame vrede een feit is. Door te stil te staan bij en lessen te trekken uit ons recent oorlogsverleden dragen we bij aan het voorkomen van nieuwe conflicten.

Contact:

Jan Danckaert