ULB en VUB samen op Belgian Pride 2022

Sinds 2018 slaan de twee Brusselse universiteiten de handen ineen met de LGBTQI+ gemeenschappen, om samen op te komen voor vrijheid en seksuele diversiteit.

Trouw aan hun traditie van openheid en verdediging van vrijheden, houden de ULB en de VUB nooit op om de LGBTQI+-gemeenschappen te steunen, zich ervoor in te zetten en zich er op verschillende manieren bij aan te sluiten. Op 21 mei zullen de partneruniversiteiten opnieuw samen achter de regenboogvlag door de straten van Brussel marcheren en zich inzetten voor een betere, meer open-minded en respectvolle samenleving.

Tijdens deze editie van Pride is het parool "OPEN", voor een meer open wereld, voor een open geest en voor "je openstellen" om je rechten te laten gelden, allemaal acties die deel uitmaken van het humanistische project dat door de ULB en de VUB wordt verdedigd.

Verenigd onder de gekleurde vlaggen, die zij sinds enkele dagen aan de vlaggenmasten op onze campussen hebben hangen, zullen de universiteiten als geëngageerde universiteiten tijdens deze feestweek ook aan verschillende activiteiten deelnemen.

Voor de rector van de ULB, Annemie Schaus, "worden de mensenrechten overal bedreigd, en worden overal aanslagen gepleegd op de waardigheid van mensen. Onze universiteit zal, in lijn met haar engagementen in het verleden, aan de zijde van de deelnemers aan Belgian Pride staan om het respect voor en de inclusie van LGBTQI+ personen krachtig te verdedigen. Iedereen, zonder uitzondering, heeft recht op het voordeel van gelijkheid!

VUB-rector ad interim Jan Danckaert: "De pride is het vrolijke feest van de inclusie en acceptatie. Door aan de Belgian Pride deel te nemen wil de VUB alle vormen van diversiteit omarmen en een statement maken tegen homofobie en transfobie, discriminatie en uitsluiting. Elk mens is uniek en verdient evenveel respect, ongeacht afkomst, gender of seksuele geaardheid.’

Op 21 mei worden de twee universitaire gemeenschappen uitgenodigd om samen te defileren in de optocht die vertrekt in het centrum van Brussel. Een pre-Pride wordt ook gezamenlijk georganiseerd door de ULB LGBTQIA+ Circle, FIDAE, en SPECTRUM VUB GSA vanaf 10 uur voor het K-gebouw met workshops over borden en lovertjes, toespraken, enz.

Pre-pride ULB-VUB

Datum, tijd en plaats : 21 mei - 10 uur - ULB, Solbosch-campus - Voor gebouw K -

Belgische Pride parade

Datum, uur en plaats : 21 mei - vertrek van de optocht om 14.30 uur - vanaf de Ravensteinstraat