Tip van VUB-expert consumentengedrag Malaika Brengman: “Winkelen mag geen strategie worden om met coronastress om te gaan”

Tip van VUB-expert consumentengedrag Malaika Brengman: “Winkelen mag geen strategie worden om met coronastress om te gaan”

Naar de supermarkt gaan kan tijdens deze corona-tijden als heuse beproeving aanvoelen. Maar ook online shoppen heeft zo zijn valstrikken. “We hebben door de crisis al eens de neiging onszelf extra te verwennen,” zegt consumentengedragexpert VUB-prof Malaika Brengman. “Laat je niet teveel verleiden.”

Professor in marketing en consumentengedrag Malaika Brengman is als docent verbonden aan de faculteit Sociale Wetenschappen en de Solvay Business School. Ze doet onderzoek naar winkelgedrag en koopmotivaties, zowel in fysieke winkels als online. Hieronder enkele van haar tips om deze lockdown-periode door te komen zonder financiële kater.

 

1. Plan je boodschappen

Maak een boodschappenlijst zodat je niets vergeet en probeer geen onnodige extra's in je winkelkar te leggen. Compensatie zoeken voor negatieve gevoelens zoals stress door allerlei lekkers te kopen doet even deugd. Maar het leidt gauw tot schuldgevoelens, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kan komen, wat verslavend werkt.

 

2. Bedenk wanneer je wil winkelen

's Morgens is geen ideaal moment omdat iedereen dan klaarblijkelijk naar de winkel wil, waardoor er lange wachtrijen ontstaan die kunnen zorgen voor extra stress. Tijdens de middag boodschappen doen, als het wat minder druk is, blijkt doorgaans een beter idee. Raadpleeg voor je vertrekt ook even de “Shop Safe” app, die realtime informatie geeft over hoe druk het is in je plaatselijke supermarkt. De website covid-solidarity.org kan je dan weer gebruiken om boodschappen te laten doen of om zelf boodschappen te doen voor iemand anders.

 

3. Let op de prijzen

De crisis weegt bij velen onder ons ook op financieel vlak. Daarom is het een goed idee wat meer op productprijzen te letten en vooral op de eenheidsprijs per kilo of liter. Grote volumeverpakkingen zijn namelijk niet altijd goedkoper. Kijk ook naar de producten onderaan in de rekken, die zijn vaak een stuk minder duur. En durf ook eens huismerken of witte producten uit te proberen.

 

4. Koop lokaal

Als je niet wil dat ze uit het straatbeeld verdwijnen, winkel je in deze moeilijke tijden beter ook bij de lokale kleinhandel. Of ontdek de korte keten en koop rechtstreeks van een lokale boer. Ook online kies je beter voor lokaal, want we hebben er alle belang bij dat lokale handelaren deze crisis goed doorstaan. Een overzicht van Belgische webshops vind je op de website webshopsvanbijons.be.

 

5. Let op voor koopverslaving

Er is niets mis met wat online shoppen om de zinnen te verzetten. Maar let op dat dit niet uit de hand loopt. Winkelen mag geen weerkerende coping-strategie worden om met “coronastress” om te gaan. Want dat kan lijden tot een ware koopverslaving met alle negatieve gevolgen van dien. Zoek hulp mocht je merken dat je je koopwoede niet langer onder controle hebt.

 

Meer info

Malaika Brengman, 0498-20 62 64, malaika.brengman@vub.be

ES
Contacteer ons
Lies Feron
Lies Feron Wetenschapscommunicatie Persrelaties
Lies Feron
Lies Feron Wetenschapscommunicatie Persrelaties
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel